Muzyka Bliskiego Wschodu w Trójce

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Muzyka Bliskiego Wschodu w Trójce
Ahmad Al Khatib i Youssef HbeischFoto: Alexandre Chevillard

Sabil to współczesna muzyka Bliskiego Wschodu. Mistrzowie ud i rytmu, Ahmad Al Khatib oraz Youssef Hbeish, wyrażają poprzez muzykę pragnienie wolności, powracając do tradycji. Sabil (w drodze) to historia wędrownych artystów, którzy nie zapomnieli o swoich korzeniach.

Na koncert "Muzyka Bliskiego Wschodu w Trójce" zapraszamy w sobotę (28 lipca) o godz. 19.00. Retransmisja wkrótce na naszej antenie. 

W swojej twórczości artyści czerpią z tradycyjnej muzyki arabskiej oraz mistycznych nurtów sufizmu. Poszukując nowych dźwięków, kolorów i rytmów, próbują przenieść muzykę orientalną na nowy, nieznany grunt. W melancholii ich kompozycji pobrzmiewa echo tragedii arabskiego świata, jak i uniwersalnych problemów ludzkiej egzystencji: wolność a granice, chaos a stabilność, tragiczna przeszłość a budowanie przyszłości.

Podczas koncertu w Polskim Radio wystąpią z klarnecistką Leną Nowak, będzie to premiera nowego projektu. Zaprezentują zarówno tradycyjne utwory muzyczne, jak i współczesne kompozycje Ahmada, które wykorzystują najważniejsze elementy muzyki z Bliskiego Wschodu: rytm i skalę oraz improwizację modalną.

Ahmad Al Khatib
Syn poety, od dziecka interesowało go kreowanie wizji i uczuć za pomocą słów. W swoich kompozycjach próbuje osiągnąć to samo za pomocą języka muzyki. Na Bliskim Wchodzie jest uważany za spadkobiercę największych instrumentalistów grających na ud.

Urodził się w 1974 roku, w obozie dla palestyńskich uchodźców w Jordanii. Od dziecka uczył się gry na ud, później ukończył muzykologię i grę na wiolonczeli na uniwersytecie w Al-Jarmuk. Osiadł w Palestynie i został wykładowcą Narodowego Konserwatorium Muzycznego Wschodniej Jerozolimy na wydziale muzyki orientalnej. W 2002 roku został zmuszony do opuszczenia kraju, ale nie przerwał pracy dla konserwatorium. Nawiązał współpracę z wieloma arabskimi instytucjami. Obecnie mieszka w Szwecji, gdzie zdobył tytuł magistra etnomuzykologii i metodologii edukacji muzycznej oraz wykłada na Uniwersytecie w Göteborgu. Jest autorem kilku podręczników dla studentów muzyki orientalnej, wykorzystywanych w wielu krajach. W 2004 roku ukazała się jego pierwsza solowa płyta – "Sada". Występował na całym świecie  solo i w zespołach.

Yousseff Hbeisch
Jego życie toczy się pomiędzy Hajfą, Paryżem i scenami całego świata. Specjalista od orientalnych instrumentów perkusyjnych, w swojej sztuce łączy różne tradycje w unikalny i wyrafinowany styl.
Urodził się w 1967 roku w Galilei. Gra od siódmego roku życia. Początkowo uczył się od brata, który zabierał go na wesela. Studiował filozofię i muzykologię oraz poszerzał wiedzę o rytmie w różnych kulturach. Dzięki tym doświadczeniom opracował oryginalną metodę nauczania. Przez siedem lat wykładał w Narodowym Konserwatorium 
Muzycznym Wschodniej Jerozolimy, później przez dziesięć lat uczył w Beit Al Musica w Galilei. Wciąż zajmuje się działalnością pedagogiczną. Organizuje także warsztaty terapeutyczne dla kobiet, które doświadczyły przemocy, niepełnosprawnych dzieci i więźniów. Występował u boku przedstawicieli wielu nurtów muzycznych, na niezliczonej liczbie koncertów i festiwali. Tworzy i wykonuje filmowe ścieżki dźwiękowe oraz muzykę do spektakli teatralnych. 

Lena Nowak
Klarnecistka, studentka Akademii Muzycznej w Goteborgu. Urodzona w 1993 roku, naukę gry ropoczęła w wieku 9 lat, po podjęciu studiów na Warszawskim Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina zaczęła angażować się w projekty artystyczne związane ze sceną improwizowaną oraz folkową, co zaowocowało podjęciem studiów na wydziale Muzyka Świata w Goteborgu. Aktywna na scenie muzycznej w Szwecji i w Polsce, na stale związana z Warszawską Orkiestrą Sentymentalną. Od roku współpracuje z Ahmadem Al Khatibem, od którego uczy się sztuki improwizacji modalnej i współczesnej kompozycji inspirowanej tradycją muzyki Bliskiego Wschodu.

(materiały prasowe)

Polecane