Czarny marketing. Jak się ustrzec przed manipulacją?
2021-01-26, 14:01 | aktualizacja 2021-01-26, 21:01
– Byłem ekspertem od wymyślania reklam stylizowanych na artykuły prasowe, w których pojawiali się różnej maści profesorowie i klienci. Wszystkie te postaci były fikcyjne. Były wytworami mojej wyobraźni – wyjaśnia bohater reportażu.
Każdego dnia widzimy i słyszymy setki reklam. W morzu ogłoszeń, ulotek i spotów telewizyjnych, banerów i billboardów znajdują się też szczególne reklamy, skierowane do osób od lat zmagających się z różnymi problemami zdrowotnymi.
Posłuchaj
Na rynku dostępnych jest wiele innowacyjnych preparatów: tabletki gwarantujące szybką utratę zbędnych kilogramów, plastry na problemy ze słuchem czy rewolucyjne środki przeciwbólowe. Reklamy zapewniają, że środki te np. pozwalają schudnąć 7 kg w ciągu 10 dni, albo uporać się z problemami z nietrzymaniem moczu w zaledwie 24 godziny. – Ekspert w zakresie urody. Poważne zdjęcie, poważny pan, oczywiście koszula, krawat, taki wzbudzający zaufanie… Po prostu bajka, bajka – mówi jedna z osób wypowiadających się w reportażu.
– Miałem wyrzuty sumienia związane z tą pracą. Już pierwszego dnia… – przyznaje bohater reportażu, były pracownik branży reklamowej.
Jak nie dać się nabrać? Na co zwracać uwagę? O pułapkach, których pełne są ogłoszenia zachwalające "cudowne" suplementy diety, mówił także prof. Zbigniew Fijałek, kierownik Zakładu Farmacji Kryminalistycznej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
***
Posłuchaj także innych reportaży emitowanych w Trójce >>>
***
Tytuł reportażu: Czarny marketing
Autor reportażu: Antoni Rokicki
Data emisji: 26.01.2021
Godzina emisji: 14.15
gs