"Wojna, Dziecko, Matka" – finał prezentacji konkursowych

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
"Wojna, Dziecko, Matka" – finał prezentacji konkursowych
"Wojna, Dziecko, Matka" na Scenie Teatralnej TrójkiFoto: K. Sielicki/PR

Autorskie słuchowisko Tomasza Mana kończy serię słuchowisk zrealizowanych na podstawie sztuk, które znalazły się w finale naszego konkursu "Nasłuchiwanie: Niepodległość".

Posłuchaj

"Wojna, Dziecko, Matka" (Scena teatralna Trójki)
+
Dodaj do playlisty
+

Rodzaj poematu Tomasza Mana, napisanego wierszem białym, otrzymał wyróżnienie, zamykając prezentację na Scenie Teatralnej Trójki, stanowi jednak wyjątkową propozycję. Nie jest to bowiem tradycyjna sztuka: nie ma scen, didaskaliów, ani nawet spisu osób występujących w niej. Postaci te to tytułowe: Wojna, Dziecko i Matka. Stanowią one raczej metaforę, choć autor i reżyser podkreśla, że okoliczności, w jakich je usytuował są konkretne. O jaką jednak Wojnę chodzi w tym utworze? Na to pytanie i na nasze ewentualne domysły nie znajdziemy odpowiedzi.

Styl Tomasza Mana jest rozpoznawalny, co podkreślaliśmy, dyskutując w gronie jurorów po ogłoszeniu konkursu. Jest Tomasz Man "rekordzistą" wśród twórców słuchowisk, przedstawianych na Scenie Teatralnej Trójki w XXI wieku. Można uznać, że przywykliśmy już do jego dramaturgicznych pomysłów, a jednak… Jego sztuka, którą prezentujemy, stanowi zarazem oryginalną interpretację hasła konkursu. Próbujemy o tym m.in. rozmawiać przed premierą. W nietypowy sposób powstała też obsada słuchowiska. I o tym także opowiada Tomasz Man podczas naszego spotkania. Szczególna wreszcie jest faktura dźwiękowa jego słuchowisk, którą od lat współtworzy wraz z Andrzejem Brzoską i muzykiem – Markiem Otwinowskim. Po raz pierwszy natomiast w jego utworzy brzmi nuta liryczna. Chłód jego wcześniejszych słuchowisk został przełamany.

Barbara Marcinik i Tomasz Man Barbara Marcinik i Tomasz Man (fot. Wojciech Dorosz/PR)


Kompozytor tak mówi o słuchowiskach Tomasza Mana:

Każde słuchowisko jest inne i idzie dalej od tradycyjnego teatru radiowego – demontaż jako montaż od "Kartoteki" (remix) przez "Moją ABBĘ” (taśma magnetyczna), "Katarantkę" (winyl), „Idę, tylko zimno mi w stopy” (komputer, IPN) aż do sztuki "Mojżesz – remiks" (wychodzenie z teatru). Teraz idziemy do kina, przechodząc przez studio radiowe i jestem wdzięczny, że Teatr Polskiego Radia znajduje miejsce na eksperymenty. To popycha rozwój teatru radiowego, chciałoby się więcej i odważniej…

Zapraszamy!

Barbara Marcinik i Wojciech Dorosz – wydawca.

Tomasz Man "Wojna, Dziecko, Matka" – 9.12.2018 – godz. 20.05

Reżyseria dźwięku – Andrzej Brozoska

Muzyka – Marek Otwinowski

Występują:
Magdalena Stużyńska
Małgorzata Kożuchowska
Łucja Man

Czas trwania – 40'

Polecane