Tomasz Man - "Cięcie"

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Tomasz Man - "Cięcie"

„Cięcie” Tomasza Mana to polifoniczna opowieść o ludziach żyjących w wielkim mieście. Różni ich wszystko, łączy ich miasto oraz finał opowieści.

„Cięcie”

Autor:
Tomasz Man

Reżyseria:
Tomasz Man
Realizacja:
Andrzej Brzoska

Obsada:
Aleksandra Konieczna (Ewa)
Maria Peszek (Veronica)
Maria Seweryn (Annie)
Adam Woronowicz (Abdul)
Mirosław Zbrojewicz (Pietro)


 

„Cięcie” Tomasza Mana to polifoniczna opowieść o ludziach żyjących w wielkim mieście. Różni ich wszystko, łączy ich miasto oraz finał opowieści.

Annie (Maria Seweryn) urodziła się w Zurichu i kocha swoje miasto, pracuje jako kasjerka w banku. Abdul (Adam Woronowicz) pochodzi z Maroka, wyjechał z Marakeszu, by w Zurichu zarabiać pieniądze, które wysyła swoim rodzicom. Pracuje jako taksówkarz. Veronica (Maria Peszek) studiuje medycynę, do Zurichu przeprowadziła się z Londynu, bo dziadek, który się nią opiekuje otrzymał posadę na uniwersytecie. Pietro (Mirosław Zbrojewicz) mieszka na przedmieściach, do Zurichu przyjechał z Turynu, razem z żoną. Ewa (Aleksandra Konieczna) dostała stypendium w Zurichu, jest dziennikarką. Do miasta sprowadziła swoją rodzinę – męża i córkę.

Postaci w słuchowisku Tomasza Mana opowiadają swoje historie, które zmierzają do tragicznego finału, gdzie wszyscy spotkają się na ułamek sekundy, po raz pierwszy się zauważą. Tytuł słuchowiska ma swoje odzwierciedlenie w wydarzeniach, jakich doświadczają bohaterowie, ale i w sposobie narracji – krótkie zdania, budujące historię losów bohaterów wzajemnie się przeplatają. Montaż tych wypowiedzi podobny jest, by użyć terminologii telewizyjnej, do wideoklipu. W tym wypadku nie obrazy, a dźwięki, pojawiają się i znikają w szybkim tempie, by utkać dramatyczną historię bohaterów.

''


 

Tomasz Man, reżyser i dramaturg, doktor filologii polskiej (studia magisterskie i doktoranckie na Uniwersytecie Wrocławskim), absolwent Wydziału Reżyserii Dramatu warszawskiej Akademii Teatralnej. W latach 1997-2002 publikował swoje teksty w „Teatrze”, „Dialogu” i „Notatniku Teatralnym”. Był kierownikiem literackim w Teatrze im. Siemaszkowej w Rzeszowie oraz konsultantem programowym w Teatrze im. Mickiewicza w Częstochowie. Reżyserował m.in. w Teatrze Dramatycznym w Białymstoku („Zbrodnia i kara” Fiodora Dostojewskiego, 2000), Teatrze Współczesnym w Szczecinie („Porozmawiajmy o życiu i śmierci” Krzysztofa Bizio, 2001), Teatrze Polskim we Wrocławiu („Imię” Jona Fosse’a, 2001), Teatrze Polskim w Poznaniu („Historia pewnej miłości” własnego autorstwa, 2001), Teatrze Powszechnym w Łodzi („Lament” Krzysztofa Bizio, 2003), Teatrze Studio w Warszawie („Zbyt głośna samotność” Bohumila Hrabala, 2003), Teatrze im. Mickiewicza w Częstochowie („Piaskownica” Michała Walczaka, 2004), Teatrze Powszechnym w Warszawie („Porozmawiajmy o życiu i śmierci”, 2004), w Laboratorium Dramatu jego sztukę „111” wyreżyserował Redbad Klynstra.

''



W Teatrze Polskiego Radia reżyserował dramaty swojego autorstwa: "Matka i lampart", "111". W 2005 roku na V Festiwalu "Dwa Teatry" w Sopocie otrzymał nagrodę za scenariusz oryginalny słuchowiska "Matka i lampart". W 2007 roku w Programie I PR odbyła się premiera tekstu Mana "Dobrze" w reż. Waldemara Modestowicza.

 

Polecane