"Królowa i Szekspir" – gościnnie na Scenie Teatralnej Trójki
2020-06-13, 14:06 | aktualizacja 2020-06-20, 13:06
To pierwsze na niedzielnej STT słuchowisko, którego premiera odbyła się poza Sceną, czyli w tym przypadku w radiowej Jedynce. To pierwsza zarazem z prezentacji na STT Grand Prix Festiwalu Dwa Teatry w Sopocie. Żadne ze słuchowisk zrealizowanych dla Trójki tej nagrody nie otrzymało.
Słuchowisko "Królowa i Szekspir" Grand Prix nagrodzone zostało na XIV Festiwalu, w roku 2014 za: reżyserię (Janusz Kukuła), adaptację (Krzysztof Sielicki) oraz rolę główną (Maria Pakulnis).
Z rozmowy z Januszem Kukułą, która poprzedzi prezentację, dowiemy się, w jakiej, szczególnej okoliczności, przypominamy tę, sprzed siedmiu lat, premierę.
Poniżej, tradycyjnie, tekst ze strony Teatru Polskiego Radia, który towarzyszył premierze 27 października 2013 roku.
Barbara Marcinik i Jakub Sadowski – wydawca – zapraszamy.
Powtórka: 14 czerwca 2020, godz. 20.05.
***
Autor:
Esther Vilar
Autor Przekładu:
Grażyna Dyląg i Bożena Intrator
Adaptator:
Krzysztof Sielicki
Reżyser:
Janusz Kukuła
Realizator:
Andrzej Brzoska
Opracowanie muzyczne:
Marian Szałkowski
Obsada:
Maria Pakulnis (Elżbieta I, królowa Anglii), Anna Cieślak (Lady Southwell, dama dworu), Marcin Przybylski (Jakub VI, król Szkocji), Wiktor Zborowski (Arcybiskup Whitgift), Stanisław Elsner-Załuski (William Szekspir)
"Królowa i Szekspir" Esther Vilar opowiada o samotności władcy, o starości i śmierci. Monarchini Anglii, Elżbieta I zaprasza do zamku w Richmond następcę tronu Jakuba VI, króla Szkocji, arcybiskupa Canterbury Johna Whitgifta oraz sławnego dramatopisarza Williama Szekspira. Towarzyszy im opiekująca się królową lady Southwell. Schorowana Elżbieta pragnie urządzić coś w rodzaju spektaklu ze sobą w roli głównej. Temat przedstawienia – godna śmierć. Wydarzenie to ma opisać Szekspir, którego Elżbieta jest wielką admiratorką. Onieśmielony Szekspir, gromiony pogardliwymi spojrzeniami Jakuba i Whitgifta, w ogóle się nie odzywa. Zgodnie z życzeniem królowej zaczyna pisać dramat o swej monarchini. Elżbieta po raz ostatni próbuje zmierzyć się z wielkimi filozoficznymi pytaniami: czy istnieje nieśmiertelność? co to znaczy umrzeć godnie? Chce – dzięki geniuszowi Szekspira – pozostać w historii jako wielka postać. Czy to się jej uda? W ostatnich godzinach życia władczyni nieoczekiwanie to właśnie nisko urodzony pisarz, jego twórczość, stają się głównym przedmiotem zajmującym gasnącą świadomość Elżbiety. Zwycięża sztuka.
Wybitne kreację w dramacie Esteher Vilar stworzyły dotąd Iwona Bielska, Maja Komorowska, Nina Andrycz. Teraz dołącza do nich Maria Pakulnis.