"Wojna, Dziecko, Matka" jeszcze raz

Ostatnia aktualizacja: 20.09.2020 21:00
Otwierając przed dwoma tygodniami sezon na Scenie Teatralnej Trójki, powtórzyliśmy jedne z najstarszych słuchowisk zrealizowanych dla Trójki. Były to dwa Teatrzyki Zielone Oko sprzed pół wieku. Tym razem przypominamy sztukę, wyróżnioną w Trójkowym konkursie "Nasłuchiwanie: Niepodległość" w 2018 roku.
Wojna, Dziecko, Matka na Scenie Teatralnej Trójki
"Wojna, Dziecko, Matka" na Scenie Teatralnej TrójkiFoto: K. Sielicki/PR

Posłuchaj
53:21 2018_12_09 20_05_59_PR3_Scena_teatralna_Trojki.mp3 "Wojna, Dziecko, Matka" (Scena teatralna Trójki)

 

Te dwie skrajnie różne powtórki  pokazują, jak wiele zmieniło się w sposobie myślenia także o teatrze radiowym i w sposobie realizacji słuchowisk. Jest to szczególnie interesująca propozycja dla tych, którzy śledzą regularnie nasze prezentacje.

Słuchowisko poprzedzi rozmowa z jego autorem i reżyserem zarazem, nieustannie eksperymentującym na Trójkowej scenie.

Poniżej, artykuł, który towarzyszył premierze z 8 grudnia 2018 roku, wraz z dokumentacja fotograficzną.

Barbara Marcinik oraz Kuba Sadowski – wydawca.

***

Rodzaj poematu Tomasza Mana, napisanego wierszem białym, otrzymał wyróżnienie, zamykając prezentację na Scenie Teatralnej Trójki, stanowi jednak wyjątkową propozycję. Nie jest to bowiem tradycyjna sztuka: nie ma scen, didaskaliów, ani nawet spisu osób występujących w niej. Postaci te to tytułowe: Wojna, Dziecko i Matka. Stanowią one raczej metaforę, choć autor i reżyser podkreśla, że okoliczności, w jakich je usytuował są konkretne. O jaką jednak Wojnę chodzi w tym utworze? Na to pytanie i na nasze ewentualne domysły nie znajdziemy odpowiedzi.

Styl Tomasza Mana jest rozpoznawalny, co podkreślaliśmy, dyskutując w gronie jurorów po ogłoszeniu konkursu. Jest Tomasz Man "rekordzistą" wśród twórców słuchowisk, przedstawianych na Scenie Teatralnej Trójki w XXI wieku. Można uznać, że przywykliśmy już do jego dramaturgicznych pomysłów, a jednak… Jego sztuka, którą prezentujemy, stanowi zarazem oryginalną interpretację hasła konkursu. Próbujemy o tym m.in. rozmawiać przed premierą. W nietypowy sposób powstała też obsada słuchowiska. I o tym także opowiada Tomasz Man podczas naszego spotkania. Szczególna wreszcie jest faktura dźwiękowa jego słuchowisk, którą od lat współtworzy wraz z Andrzejem Brzoską i muzykiem – Markiem Otwinowskim. Po raz pierwszy natomiast w jego utworzy brzmi nuta liryczna. Chłód jego wcześniejszych słuchowisk został przełamany.

Barbara Marcinik i Tomasz Man Barbara Marcinik i Tomasz Man (fot. Wojciech Dorosz/PR)


Kompozytor tak mówi o słuchowiskach Tomasza Mana:

Każde słuchowisko jest inne i idzie dalej od tradycyjnego teatru radiowego – demontaż jako montaż od "Kartoteki" (remix) przez "Moją ABBĘ” (taśma magnetyczna), "Katarantkę" (winyl), „Idę, tylko zimno mi w stopy” (komputer, IPN) aż do sztuki "Mojżesz – remiks" (wychodzenie z teatru). Teraz idziemy do kina, przechodząc przez studio radiowe i jestem wdzięczny, że Teatr Polskiego Radia znajduje miejsce na eksperymenty. To popycha rozwój teatru radiowego, chciałoby się więcej i odważniej…

Zapraszamy!

Barbara Marcinik i Wojciech Dorosz – wydawca.

Tomasz Man "Wojna, Dziecko, Matka" – premiera: 9.12.2018, godz. 20.05 (powtórka: 20.09.2020, godz. 20.05) 

Reżyseria dźwięku – Andrzej Brozoska

Muzyka – Marek Otwinowski

Występują:
Magdalena Stużyńska
Małgorzata Kożuchowska
Łucja Man

Czas trwania – 40'

Czytaj także

Wyróżnienie w konkursie "Nasłuchiwanie: Niepodległość". Witold Pelka – "I w Anioły"

Ostatnia aktualizacja: 13.05.2020 11:13
Po raz drugi w tym tygodniu przypominamy słuchowisko z archiwum Polskiego Radia, będące pokonkursową realizacją sztuki, która została w 2018 roku wyróżniona przez jurorów "Nasłuchiwania. Niepodległość".
rozwiń zwiń