"W nocy lepiej widać głosy". Premiera na STT [POSŁUCHAJ]

Ostatnia aktualizacja: 25.04.2021 19:03
Sztuka ma także podtytuł – "Moralitet audio-video". Na tym etapie łatwo już zorientować się, że w słuchowisko wpisany jest paradoks. I to zaledwie początek wyliczanki świadczącej o wyjątkowości założeń naszej premiery.
Marcin Czarnik i  Katarzyna Straczek
Marcin Czarnik i Katarzyna StraczekFoto: Wojciech Kusiński/Polskie Radio

Autor sztuki – Artur Grabowski – jest wykładowcą na Wydziale Polonistyki UJ. Zajmuje się literaturą nowoczesną, dramatem i teatrem. Współredaguje również serię "Dramat polski. Reaktywacja" oraz wydawnictwo "Nasze dramaty". Pracując naukowo, pisze sztuki i wiersze. 

Posłuchaj
50:02 2021_04_25 19_06_30_PR3_Scena_Teatralna_Trojki.mp3 "W nocy lepiej widać głosy", czyli co wydarzyło się w Radio Razem (Scena teatralna Trójki)

 

W Teatrze Polskiego Radia jego tekst został zrealizowany po raz pierwszy, a rekomendował go nam Marek Kochan (autor i reżyser licznych słuchowisk także dla STT).

Marcin Czarnik, Katarzyna Strączek (fot. Tomasz Man) Marcin Czarnik, Katarzyna Strączek (fot. Tomasz Man)

Akcja sztuki toczy się w… studiu radiowym nocą. Ten model radia po zmroku "na żywo" nieraz już inspirował twórców (film, serial, powieść), ale to, co wydarzyło się w słuchowisku podczas jednego z programów Radia Razem, dotyczy sytuacji niezwykłej. Na marginesie, nie mogłaby ona mieć miejsca na przykład w Trójce, choć muzyka odtwarzana w audycji jest jak najbardziej trójkowa. Styl prowadzenia tego programu przez głównego bohatera – Dziennikarza – może naszych słuchaczy rozbawić. Ważne, by zachować dystans. Słuchowisko, będące "moralitetem", o sprawach poważnych i ważnych opowiada bowiem "pół żartem, pół serio" i z tego powodu idealnie do Trójki pasuje

A oto, co – m.in. – o swoim dramacie napisał Artur Grabowski.

"Dziennikarz jest tutaj kimś w rodzaju "rutynowej gwiazdy” medialnej. (…) Nagle okazuje się, że w sytuacji, kiedy pojawiają się słuchacze, których imiona kojarzą się z Biblią (…), Dziennikarz zaczyna podejrzewać (…), że dzieje się coś niezwykłego. (…) Tak, jakby archetypowa rzeczywistość religijna, pozornie wyparta ze świadomości współczesnego człowieka, wracała (…)"

Skąd taki pomysł?

"(…) to skojarzenie zrodziło się we mnie z sytuacji tego specyficznego kontaktu, jaki wymusza na nas obecna sytuacja pandemicznego ograniczenia spotkań. W jakimś sensie sytuacja medium audiowizualnego stała się podstawowym sposobem komunikacji: spotykamy się w sposób niebezpośredni (…), w okienku komputera, tak jak w radiu prowadzący audycję spotyka osoby do radia dzwoniące."

Współtwórcy słuchowiska (fot. Tomasz Man) Współtwórcy słuchowiska (fot. Tomasz Man)

W słuchowisku, którego wyreżyserowanie zaproponowaliśmy Tomaszowi Manowi (zazwyczaj pracuje on nad własnymi tekstami), występują młodzi aktorzy, wśród których usłyszymy osoby debiutujące w Teatrze Polskiego Radia.

Rolę główną – Dziennikarza/Prezentera  – zgodził się zagrać nasz ulubiony aktor, którego drogę śledzimy od początku XXI wieku: Hamlet z "H." w Stoczni Gdańskiej, Robespierre ze "Sprawy Dantona" w Teatrze Polskim we Wrocławiu, Dyrektor Teatru z serialu "Artyści", Newton z musicalu Davida Bowie – "Lazarus"  we wrocławskim Capitolu. Czytał u nas dwie powieści, debiutując w studiu radiowym podczas lektury "Ciemno, prawie noc" Joanny BatorMarcin Czarnik.

W rolę Dziennikarza wcielił się przekonująco. Zagrał ją brawurowo, z klasą i pasją. Na nagranie słuchowiska przyjechał specjalnie z Krakowa.

Pozostali aktorzy są również świetni: odtwarzająca rolę Żony Dziennikarza Katarzyna Strączek oraz ci najmłodsi, występujący jako Słuchacze.

Mikołaj Roznerski (fot. Tmasz Man) Mikołaj Roznerski (fot. Tomasz Man)

Andrzej Brzoska, odpowiadający za dźwięk, po mistrzowsku oddał klimat studia radiowego, a Tomasz Man, wielbiciel muzyki rockowej, słuchacz Trójki, brzdąkał w odpowiednich miejscach na gitarze (całości oryginalnych piosenek nie możemy w słuchowiskach odtwarzać).

Wszyscy zaproszeni przez nas artyści należą do szczególnie nam bliskich. To czyni nasze premierowe spotkanie jeszcze bardziej znaczącym, w jakimś sensie dwuznacznym, z uwagi na ów kontekst audycji radiowej.

Przed premierą zaprosimy na spotkanie z autorem sztuki.

Polecamy szczególnie.

Barbara Marcinik oraz Kuba Sadowski

Artur Grabowski – "W nocy lepiej widać głosy" – premiera 25.04.21. – 19.05. (nowa pora nadawania słuchowisk!)

Reżyseria/opracowanie muzyczne/gitara – Tomasz Man

Reżyseria dźwięku – Andrzej Brzoska

 

Występują: 

Marcin Czarnik – Dziennikarz

Katarzyna Strączek – jego Żona

oraz

w roli Słuchaczy:

Wiktoria Gorodeckaja

Olga Sarzyńska

Michalina Łabacz

Mikołaj Roznerski

Jędrzej Hycnar

 Czas trwania – 41’13”

Na "Scenę teatralną Trójki" zaprosiliśmy 25 kwietnia 2021 o godz. 19.05.

(tekst: Barbara Marcinik)

Czytaj także

Premierowi "Kosmonauci" na Scenie teatralnej Trójki [POSŁUCHAJ]

Ostatnia aktualizacja: 28.03.2021 20:03
"Zawróć, jeśli to możliwe" – ten powtarzający się komunikat słyszy czworo zamkniętych w statku kosmicznym ludzi. Statek zmierza ku zagładzie. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Uroboros – pętla czasu [POSŁUCHAJ]

Ostatnia aktualizacja: 04.04.2021 19:00
– Wszystko ma swój czas – głosi Księga Koheleta, która stanowi swoisty wehikuł czasu w słuchowisku Wojciecha Fułka z 2013 roku. W Wielkanoc 2021 powtarzamy je na "Scenie Teatralnej Trójki", bo ów wehikuł przenosi nas niespodziewanie do teraźniejszości. W sytuacji, w jakiej się znaleźliśmy, słowa biblijnego Eklezjastesa mogą nam coś ważnego podpowiedzieć.
rozwiń zwiń

Czytaj także

W poszukiwaniu "Pasażera" [POSŁUCHAJ]

Ostatnia aktualizacja: 18.04.2021 21:00
14 kwietnia minęła ósma rocznica premiery słuchowiska Darka Błaszczyka na "Scenie Teatralnej Trójki" pod tytułem "Pasażer Luter". Przypadek sprawił, że postanowiliśmy właśnie teraz powtórzyć to słuchowisko. Przypadkiem także, w ubiegłą niedzielę, przypomnieliśmy inną "muzyczną" realizację tego reżysera, czyli "Dzień, w którym umarł Prokofiew".
rozwiń zwiń