Jak stworzyć dziecku korzystne warunki do nauki?

Ostatnia aktualizacja: 12.08.2020 00:00
– Szkoła już nie pełni swojej roli. Być może dzieciaki czerpały z niej jeszcze kilkadziesiąt lat temu, natomiast dziś szkoła jako instytucja nie pasuje do ducha czasu – mówił w Trójce dr Mikołaj Marcela, autor książki pt. "Jak nie zwariować ze swoim dzieckiem. Edukacja, w której dzieci same chcą się uczyć i rozwijać".
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock.com/fizkes

Mikołaj Marcela "Jak nie zwariować ze swoim dzieckiem. Edukacja, w której dzieci same chcą się uczyć i rozwijać", wyd. Muza Mikołaj Marcela "Jak nie zwariować ze swoim dzieckiem. Edukacja, w której dzieci same chcą się uczyć i rozwijać", wyd. Muza

Posłuchaj
51:06 2020_08_11 23_08_19_PR3_Audycja_muzyczno_publicystyczna.mp3 Klasyczna edukacja szkolna – dlaczego i czym powinniśmy ją zastąpić? (Audycja muzyczno-publicystyczna/Trójka)

 

Niezależnie od tego, czy dzieci od września zasiądą w ławkach, czy będą się uczuć zdalnie, rodzicom będzie leżało na sercu to, by rzeczywiście się uczyły. A dzieci wcale nie trzeba zmuszać do nauki! Tak naprawdę nie ma dla nich nic bardziej naturalnego niż uczenie się. Problem w tym, że zarówno w szkole, jak i w domu, odrabiając zadane prace, wcale tego nie robią, tzn. nie uczą się.

Skąd bierze się motywacja wewnętrzna, która sprawia, że dzieci same będą chciały się uczyć? Jak tworzyć warunki korzystne dla uczenia się? Dlaczego zamiast dobrych ocen i zdanych egzaminów znacznie ważniejsza w edukacji jest pasja i odporność psychiczna? I co zrobić, żeby wasze dzieci były szczęśliwe – w szkole i poza nią? 

– Bardzo wielu młodych ludzi żyje w długotrwałym stresie. Byłoby lepiej, gdybyśmy zastosowali w szkole zupełnie inne podejście, czyli odeszli od stresowego uczenia, podchodzili do uczniów jako do partnerów, z którymi możemy rozmawiać, nie wymuszali nauki poprzez rygorystyczne ocenianie, stwarzanie atmosfery zagrożenia przez niezapowiedziane sprawdziany – wymienia dr Mikołaj Marcela. – Jeżeli uczeń funkcjonuje w stresie, bardzo ciężko jest im się przygotować i mieć chęć do nauki – podsumowuje.

***

Tytuł audycji: Audycja muzyczno-publicystyczna
Prowadzi: Agnieszka Furtak-Bilnik
Goście: Dr Mikołaj Marcela (nauczyciel akademicki, autor książki pt. "Jak nie zwariować ze swoim dzieckiem. Edukacja, w której dzieci same chcą się uczyć i rozwijać")
Data emisji: 11.08.2019 
Godzina emisji: 23.08

kr

Czytaj także

Kim są bajkoedukatorzy?

Ostatnia aktualizacja: 29.10.2019 00:00
– W Polsce mamy 987 bibliotek. Wierzymy, że otworzymy tysięczną – mówił Michał Stępień, bajkoedukator z fundacji Zaczytani.org.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jak skutecznie wpływać na rozwój naszych dzieci?

Ostatnia aktualizacja: 03.02.2020 23:56
Przedszkole – jeden z najintensywniejszych okresów w życiu każdego dziecka – ma olbrzymi wpływ na jego rozwój. Każdego malucha warto wesprzeć w tej codziennej, życiowej wspinaczce. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jak wspierać rozwój chłopców?

Ostatnia aktualizacja: 02.03.2020 23:58
– Chłopięcy świat jest specyficznym światem, w którym mieszają się role dziecka i mężczyzny – mówił w Trójce psycholog Jarosław Żyliński. Co powinni robić rodzice i opiekuni, by wejść w ten świat w sposób komfortowy dla obu stron i go rozwijać?
rozwiń zwiń