Koniec wakacji – czas postanowień i zmian na lepsze?

Ostatnia aktualizacja: 30.08.2020 15:03
– Po wakacjach przypominamy się, jak się leniliśmy i obiecujemy sobie, że będziemy bardziej dbać o siebie, więcej czytać, zapiszemy się na angielski, zmienimy pracę, czy będziemy bardziej asertywny – przyznaje Katarzyna Kucewicz, psycholog.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock/HBRH

shutterstock drowa zywnosc zakupy 1200.jpg
Zanim pojawi się nadwaga. Jak zmienić nasze nawyki?

Wrzesień, czyli mini początek roku

– Dzieci idą do szkoły i zaczynają nowy etap życia. My, choć dawno już dziećmi nie jesteśmy, także traktujemy wrzesień jak nowy początek. Często jest tak jak z nowymi zeszytami – obładowujemy się nowymi dietami, kostiumami do ćwiczeń, a po dwóch-trzech tygodniach weryfikujemy czy jesteśmy w stanie podołać postanowieniom. To jest bardzo trudny czas.  Jesień nie sprzyja radykalnym zmianom, dlatego że zmienia się pogoda na gorszą i my mamy gorszy nastrój. Wielu z nas jest meteopatami, mamy sezonowe obniżenia nastroju, a jak poweźmiemy bardzo dużo postanowień to w przypadku porażki możemy się czuć znacznie gorzej  – przestrzega terapeutka. 


Posłuchaj
15:01 2020_08_28 17_16_27_PR3_Do_Trojki_Zaprasza_Piotr_Firan.mp3 Codzienność po wakacjach. Jak nie dać się chandrze i drobnymi krokami zmieniać nasze życie (Do Trójki zaprasza Piotr Firan)

 

Kluczem do zmian są małe kroki

shutterstock rudowłosa dziewczyna 1200.jpg
Networking i wygląd. Czy ładnym w życiu jest łatwiej?

– Największym problemem jest to, że za dużo sobie obiecujemy. Robimy kilka, a niektórzy nawet kilkanaście postanowień, później nic z tego nie wynika. Lepiej da sobie jedno lub dwa i się ich trzymać. Warto też je rozłożyć na etapy, że za dwa tygodnie chcielibyśmy mieć taki wynik. Jeśli decydujemy uczyć się języka to,  postanówmy raczej, że za dwa tygodnie chcemy znać 50 nowych słówek, a nie obiecujmy sobie znajomość nowego języka obcego po pół roku – radzi gość Piotra Firana. 

Spełniamy swoje marzenia czy oczekiwania innych?

Katarzyna Kucewicz, psycholog Ważne, żeby nowych celów nie było za dużo, żebyśmy nie stali się niewolnikami swoich postanowień


– Bardzo często to są nasze oczekiwania, które projektujemy na innych. Czyli nam się wydaje, że żona oczekuje tego, a jak tego nie spełnimy, to będziemy gorsi. Bardzo często w naszej głowie są przekonania negatywne na nasz temat. Czasami sprawiają one, że stajemy się sami dla siebie żandarmem i się musztrujemy bardzo ostro – mówi Katarzyna Kucewicz, przestrzegając, że poddanie się temu głowowi wewnętrznego krytyka bardzo nam szkodzi i wręcz sabotuje wiele naszych działań. Według terapeutki praca nas sposobem, w jaki sami siebie krytykujemy, może być bardzo dobry pomysłem na wrześniowe postanowienie. 

***

Tytuł audycji: Do Trójki zaprasza Piotr Firan
Prowadzi: Piotr Firan
Gość: Katarzyna Kucewicz (psycholog, terapeutka Inne Garden)
Data emisji: 28.08.2020
Godzina emisji: 17.16

gs/ml

Czytaj także

Codziennie czyńmy małe dobro

Ostatnia aktualizacja: 17.08.2020 11:40
– Kiedy boli dusza, wakacje w SPA nie pomogą – mówi Grażyna Dobroń.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Jestem WWO!" Na czym polega wysoka wrażliwość?

Ostatnia aktualizacja: 21.08.2020 00:05
Mają żywsze sny, silniej przeżywają stres, zaskakują poczuciem humoru i wyobraźnią. To tylko niektóre cechy osób wysoko wrażliwych. WWO tworzą społeczności w social mediach i wspierają się wzajemnie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Droga do zrozumienia samego siebie

Ostatnia aktualizacja: 24.08.2020 20:46
– Nie zmieniaj się, nie zamykaj serca, tylko dlatego, że ktoś Cię skrzywdził, ale wyciągaj z tego lekcję, bądź uważny i ostrożny – radzi Grażyna Dobroń. 
rozwiń zwiń