Tajniki pracy kontrolerów lotu. To oni odpowiadają za nasze bezpieczeństwo

Ostatnia aktualizacja: 20.10.2020 17:42
– Dbamy, żeby samolot i jego pasażerowie dotarli bezpiecznie, a przy tym sprawnie i ekonomicznie do swojego lotniska docelowego. Odpowiadamy za każdy manewr, który wykonuje pilot – wyjaśnia Jakub Caban, kontroler lotu.
Nocna praca kontrolerów lotu na lotnisku w Wenecji
Nocna praca kontrolerów lotu na lotnisku w WenecjiFoto: Shutterstock.com/Angelo Giampiccolo

20 października na całym świecie przypada Międzynarodowy dzień Kontrolerów Ruchu Lotniczego. Aktualnie w Polsce zatrudnionych jest ich ponad 600. Podzieleni są na trzy służby: służbę lotniska, służbę kontroli zbliżania i służbę kontroli obszaru.


fot. Shutterstock.com/Mark Agnor fot. Shutterstock.com/Mark Agnor

Bycie kontrolerem lotów to praca dla każdego?

– Jest to praca dla osób, które potrafią w sposób szybki podejmować decyzje. Muszą być one jednak być przemyślane i odpowiedzialne, dlatego zdecydowanie jest to praca dla osób, które potrafią zarządzać swoim czasem. Każda z tych decyzji musi być odpowiednio zaplanowana, bo często pracujemy w deficycie czasu – przyznaje rozmówca Piotra Łodeja. 


Posłuchaj
06:07 _PR3_AAC 2020_10_20-12-18-06 kontrolerzy lotow.mp3 Jeden z najbardziej stresujących zawodów świata. Codzienność kontrolerów ruch lotniczego (Trójka do trzeciej)

 

Aby zostać kontrolerem lotów, konieczna jest także tzw. przerzutność uwagi. – Musimy jednocześnie słuchać pilota i w tym samym czasie planować już, co powiemy do następnego. Konieczna jest także wyobraźnia przestrzenna. Samoloty poruszają się w trzech wymiarach i my musimy to umieć przewidzieć –mówi gość Trójki. 

Jak zostać kontrolerem? 

Co roku o taką pracę stara się od tysiąca do trzech tysięcy kandydatów. Ich szkoleniem zajmuje się Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.  


fot. Shutterstock.com/ersin ergin fot. Shutterstock.com/ersin ergin

– Wymagania formalne nie są zbyt wygórowane. Trzeba być pełnoletnim, mieć wykształcenia średnie i znać język angielski. Natomiast później, w czasie kilku etapów szkolenia, weryfikowane są dodatkowe umiejętności takie jak umiejętność podejmowania decyzji w krótkim czasie czy widzenie przestrzenne – wylicza Jakub Caban. 

***

Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Piotr Łodej
Gość: Jakub Caban (kontroler ruchu lotniczego, Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego)
Data emisji: 20.10.2020
Godzina emisji: 12.18

gs

Czytaj także

Czy wiemy, jak naprawdę wygląda praca pilota?

Ostatnia aktualizacja: 27.05.2017 13:00
- Wczoraj robiłem dwa rejsy. Byłem w Wenecji i we Lwowie. 40 minut i jest się na miejscu, niedługo później rusza się z powrotem - mówi kapitan Bolesław Radomski z Polskich Linii Lotniczych LOT.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Lotnictwo za kulisami, czyli przygotowanie do lotu

Ostatnia aktualizacja: 03.06.2017 12:03
Kapitan rozpoczyna swoją pracę już na godzinę przed startem. Co robi, przed zabraniem nas w podniebną podróż?
rozwiń zwiń