W zdrowym ciele zdrowy… mózg. Aktywność fizyczna a praca umysłu

Ostatnia aktualizacja: 22.10.2020 14:40
Stadion, teatr, świątynia – to starogrecka Triada, która była synonimem harmonijnego życia. Sport od zawsze fascynował, zwykle jednak kojarzony był z budowaniem tężyzny fizycznej. Współczesne badania pozwalają sprawdzić w jaki sposób wpływa on nie tylko na nasze mięśnie, ale też na nasz mózg.
Grafika ilustracyjna
Grafika ilustracyjnaFoto: shutterstock.com/Grinbox

Posłuchaj
03:39 2020_10_22-14-34-56_Trojka_do_trzeciej_aktywnosc_fizyczna.mp3 Jak sport wpływa na funkcjonowanie naszego mózgu? (Trójka do trzeciej)

 

Badania przeprowadzone przez prof. Charlesa Hillmana z Uniwersytetu Illinois dowodzą, że dzieci, które regularnie ćwiczą, wykazują większe zdolności koncentracji i szybciej przyswajają wiedzę. Z kolei z tych wykonanych przez Johna Reynoldsa i Charlesa Nicholsona wynika, że dzieci, które brały udział w ćwiczeniach fizycznych, mają lepszą pamięć i uzyskują lepsze wyniki w rozumieniu tekstu czytanego.

Zdjęcie ilustracyjne Foto: shutterstock.com/isa yurtsever Zdjęcie ilustracyjne Foto: shutterstock.com/isa yurtsever

Sport sprawia również, że nasz mózg zaczyna wytwarzać pewne substancje. – To przede wszystkim serotonina i adrenalina, czyli substancje, które zwiększają naszą motywację i poczucie szczęścia, ale także obniżają poziom bólu, przez co możemy np. biegać dłużej i z większą intensywnością – wyjaśnia dr Natalia Grzebisz ze Szkoły Głównej Turystyki Hotelarstwa Vistula. Ponadto, koktajl złożony z adrenaliny dopaminy i endorfin wprowadza nasz mózg w stan euforii i sprawia, że chcemy uprawiać sport coraz częściej i coraz wyższe stawiamy sobie wyzwania.

Aktywność fizyczna dotlenia mózg, poprawia krążenie, usuwa napięcie, daje organizmowi poczucie spełnienia, ukojenia i satysfakcji. Wspiera też leczenie chorób neurologicznych oraz tych, które dotyczą naszej psychiki.

– Demencja i Alzheimer są to choroby, które wskazywane są u osób starszych, ale z drugiej strony warto powiedzieć, że u dzieci z otyłością czy nadwagą funkcje poznawcze są dużo słabsze, aniżeli u dzieci z prawidłową masą ciała – podkreśla ekspertka.

Trening mózgu – kiedy jest skuteczny? - dr Edyta Bonk/Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS

***

Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Piotr Łodej
Autor materiału reporterskiego: Kuba Jamrozek
Data emisji: 22.10.2020
Godzina emisji: 14.34

kr

Czytaj także

Słowiańskie strzygi i topielce – dlaczego lubimy się bać? "Straszne" historie i psychologia

Ostatnia aktualizacja: 14.10.2020 00:00
Na co dzień można najeść się strachu, bać się własnego cienia i mieć nogi z waty. Poza tym - choć strach ma wielkie oczy - diabeł nie jest aż tak straszny, jak go malują. Strach towarzyszy nam od wieków, a my czasami lubimy serwować go sobie sami. Dlatego wybieramy horrory, ale też, ostatnio bardzo modną, mitologię słowiańską, w której królują chochliki, strzygi i topielce. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Gry planszowe i rozwój osobisty. Jak planszówki rozwijają nasze kompetencje?

Ostatnia aktualizacja: 16.10.2020 00:15
Umiejętność radzenia sobie z porażką, praca pod presją czasu, logiczne myślenie, współpraca, autoprezentacja czy trening wyobraźni – to tylko kilka kompetencji, które rozwijają gry planszowe i szkoleniowe. W jaki sposób na co dzień wykorzystywać gry planszowe? W co grać? Po jakie tytuły sięgać? Czy zabawa poprzez gry naprawdę może zmieniać nasze życie? Jak pasją do gier zarażać innych?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jak przyciągać dobre rzeczy? Trochę o filozofii szczęścia

Ostatnia aktualizacja: 22.10.2020 15:46
- Jest udowodnione, że skupianie się na małych rzeczach i małych przyjemnościach wpływa na nasz poziom dobrostanu i szczęścia - mówi psycholog Anna Cyklińska. - Właśnie czerpanie radości z jakiejś czynności i zdarzenia tu i teraz i jej praktykowanie często ma ogromny wpływ na przyciąganie dobrych rzeczy. Nie przyciągamy ich jak magnes, tylko zauważamy je i smakujemy - dodaje.
rozwiń zwiń