Mądry, czyli jaki? W poszukiwaniu nieuchwytnego ideału

Ostatnia aktualizacja: 28.05.2015 00:35
- Próbujemy zdefiniować mądrość, ale nie jest to proste. Jest wiele bardzo subiektywnych teorii, które próbują określić pewne cechy i właściwości jednostki związane z mądrością i mądrym zachowaniem - mówi dr Elżbieta Płóciennik.
Audio
Aby rozwijać samodzielność u najmłodszych, warto sugerować im pewne rozwiązania, zamiast podawać je na tacy. - Mędrzec potrafi dać kierunek, ale zachęca, by do konkluzji dochodzić samemu. Jest to coś, o czym trochę zapomnieliśmy - mówi dr Elżbieta Płóciennik
Aby rozwijać samodzielność u najmłodszych, warto sugerować im pewne rozwiązania, zamiast podawać je na tacy. - Mędrzec potrafi dać kierunek, ale zachęca, by do konkluzji dochodzić samemu. Jest to coś, o czym trochę zapomnieliśmy - mówi dr Elżbieta PłóciennikFoto: Glow Images/ East News

Jak dodaje doktor, jest to trudne zadanie, ponieważ teoretycy, psychologowie i pedagodzy są bardzo rozbieżni w definicjach i koncepcjach odnoszących się do meritum sprawy. - Kiedy robi się badania nad ludźmi mądrymi i próbuje się opisać ich cechy, to one się powtarzają. Na przykład to, że mądry człowiek to taki, który dostrzega problemy wcześniej niż inni. Jest to ktoś dociekliwy i ciekawy świata - opowiada prof. Krzysztof J. Szmidt. Kolejnym elementem mądrości, według gości programu, jest umiejętność podejmowania właściwych decyzji.

Dr Elżbieta Płóciennik dodaje, że mądrość jest związana również z cechami osobowościowymi, takimi jak empatia, wrażliwość, rozumienie drugiego człowieka. - Myślę, że bardzo często patrzymy podejrzliwie na innych ludzi i doszukujemy się negatywnych emocji i intencji, a osoba mądra analizuje sytuację i nie przyjmuje z góry koncepcji, że coś jest złe albo dobre, bo zawsze są dwie strony medalu - mówi doktor.

Czy ktoś, kto czyni zło nie jest mądry? Jakie są cechy opisowe mądrości? Czy można jej uczyć? Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy.

***

Tytuł audycji: Klub Trójki

Prowadzi: Dariusz Bugalski

Goście: prof. Krzysztof J. Szmidt (Wydział Nauk o Wychowaniu, Uniwersytet Łódzki), dr Elżbieta Płóciennik (Wydział Nauk o Wychowaniu, Uniwersytet Łódzki)

Data emisji: 27.05.2015

Godzina emisji: 21.07

sm/iwo

Czytaj także

Upokarzanie - jedna z największych polskich tradycji?

Ostatnia aktualizacja: 21.04.2015 03:34
- My w Polsce nie zdajemy sobie sprawy, że może być inaczej. Utraciliśmy wyobraźnię społeczną i wydaje nam się, że musimy akceptować to, co jest - mówi prof. Andrzej Szahaj.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Przestroga dla ludzkości. Na czym polegał fenomen Adolfa Hitlera?

Ostatnia aktualizacja: 05.05.2015 02:22
- Może rzeczywiście Hitler wyglądał groteskowo, ale był przygotowany do swojej roli. Miał duży talent aktorski, a jego mentorzy skierowali go na studiowanie technik propagandowych - mówi dr Jarosław Gdański.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Polski problem z zaufaniem. Jak je pielęgnować?

Ostatnia aktualizacja: 14.05.2015 03:04
- Zaufanie jest cechą, która rozwija się całe życie i jest to coś, na co nie można machnąć ręką - mówi psycholożka Aleksandra Denst-Sadura.
rozwiń zwiń