Współczesne media: źródło informacji czy inteligentny potwór?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Współczesne media: źródło informacji czy inteligentny potwór?
(zdjęcie ilustracyjne)Foto: stockphoto mania/Shutterstock

Czy to, co uprawiamy w mediach - także społecznościowych - to debata na argumenty, czy coś innego? Gdzie i jak, w zalewie informacji, szukać wiarygodnych doniesień? Na ten temat rozmawialiśmy w "Klubie Trójki".

Posłuchaj

Dyskusja o kondycji współczesnych mediów (Klub Trójki/ Trójka)
+
Dodaj do playlisty
+

Dziennikarz Piotr Skwieciński przyznał, że jego zdaniem współcześnie coraz rzadziej mamy do czynienia z dyskusją na argumenty, a coraz częściej jest to podtrzymywanie emocji sympatyków. - Ale to też nie jest tak, że kiedyś istniał świat idealny i było dobrze. Ja zaczynałem pracę na początku lat 90. ubiegłego wieku i już wtedy polskie media były bardzo upartyjnione, można było zarzucać im ukrywanie pewnych faktów czy przeinaczanie. Natomiast to też nie było to, co jest teraz - przyznał.

Drugi z gości audycji - semiotyk Marcin Napiórkowski - zaproponował dla celów analitycznych przyjęcie perspektywy, w której to język i media posługują się ludźmi, a nie odwrotnie. - Jeśli spróbujemy spojrzeć na to z tej strony, uznając ludzi od zarania dziejów za ofiary jakiegoś inteligentnego potwora w postaci mediów czy języka, jeśli przeanalizujemy sytuację poczynając od rozmów przy ognisku, przez pergaminy, książki po internet, okaże się, że zawsze były jakieś formy pozwalające budować swoje wspólnoty plemienne. Od zawsze można było zaznaczyć, że my mamy swoje opowieści przy ognisku, a inni mają inne - tłumaczył Marcin Napiórkowski.

Czy zatem media współcześnie poszukują prawdy? Co stoi za zmianami, które obserwujemy? Jak wygląda "zmieniający się potwór medialny" i do czego zmusza odbiorców? Jak powstają teorie spiskowe? Między innymi o tym rozmawiał ze swoimi gośćmi Dariusz Rosiak.

W dołączonym nagraniu można usłyszeć także rozmowę korespondenta Polskiego Radia Rafała Mortiuka z Vanessą Otero, która zbadała wiarygodność różnych amerykańskich mediów, tworząc na tej podstawie bardzo popularna grafikę, którą prezentujemy poniżej.


***

Tytuł audycji: Klub Trójki
Prowadzi: Dariusz Rosiak
Goście: Marcin Napiórkowski (semiotyk, badacz mitów współczesnych z Uniwersytetu Warszawskiego), Piotr Skwieciński (dziennikarz "wSieci"
Data emisji: 2.03.2017
Godzina emisji: 21.10

ei/mk


Polecane