Nie tylko "Parasite"

Ostatnia aktualizacja: 03.03.2020 22:00
Po oscarowym sukcesie filmu Bong Joon-ho, warto przyjrzeć się nieco bliżej koreańskim twórcom filmowym.
Audio
  • W jakiej formie jest współczesne południowokoreańskie kino? (Klub Trójki)
Bong Joon-Ho
Bong Joon-Ho Foto: PAP/EPA/YONHAP

Kinematografia południowokoreańska rozkwitła jako część większego kulturalnego projektu, który znamy pod nazwą "koreańska fala" – hallyu. Korea Południowa od dwóch dekad swój wizerunek buduje nie tylko na nowych technologiach, ale i na kulturze – z różnych półek. Świat i serca nastolatek podbijają kolejne k-popowe zespoły, swoją wierną publiczność mają koreańskie seriale, filmy koreańskich reżyserów od lat są widoczne na prestiżowych festiwalach. A filmowo Korea ma i ambicje artystyczne, i komercyjne. Wystarczy przypomnieć kilka nazwisk. Park Chan Wook – twórca trylogii zemsty rozpoczętej "Oldboyem" i filmu "Służąca".

Chang-dong Lee.

I wreszcie Bong Joon-ho.

– Południowokoreańscy twórcy, których filmy docierają do Polski, to tylko pewna grupa filmowców, którzy łączą ambicje artystyczne z komercyjnymi. W Korei jest cała grupa twórców, którzy nie wychodzą poza granice kraju. Tworzą oni dzieła komercyjne, które odnoszą tam większe sukcesy. W połowie lat 90. politycy w Korei zorientowali się, że kultura może być dobrem eksportowym i gałęzią przemysłu, która może dobrze zarabiać. Przeliczyli, ile musieliby wyeksportować np. samochodów, żeby odnieść taki sukces, jak przykładowo "Park Jurajski". Uznano, że warto inwestować w sztukę: film, muzykę, produkcje telewizyjne. Kino jest drogą sztuką i dobrze by było, gdyby na siebie zarabiało. To, co się stało w Korei, sprawiło, że do działania ruszyło państwo, ale sukces ten nie byłby możliwy bez udziału wielkich firm stanowiących o sile gospodarki i bardzo szybko, już w 1999 roku okazało się, że można na tym bardzo dobrze zarobić – tłumaczy Marcin Krasnowolski, filmoznawca i znawca kina azjatyckiego.

***

Tytuł audycjiKlub Trójki
Prowadzi: Katarzyna Borowiecka
Wydawczyni: Edyta Kocemba
Gość: Marcin Krasnowolski (filmoznawca, znawca kina azjatyckiego, selekcjoner Festiwalu Pięć Smaków)
Data emisji: 03.03.2020
Godzina emisji: 21.10

ml/kr

Czytaj także

Bóle i blaski relacji Almodovar-Banderas

Ostatnia aktualizacja: 25.08.2019 13:00
Już 30 sierpnia na polskie ekrany wejdzie film Pedro Almodovara "Ból i blask" z Antonio Banderasem w roli głównej. Gościem audycji był m.in. krytyk filmowy, Piotr Czerkawski, z którym poruszyliśmy temat trwającego już niemal cztery dekady artystycznego związku obu twórców.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Świat w ogniu

Ostatnia aktualizacja: 10.11.2019 11:00
Zofia Wichłacz i Tomasz Kot opowiedzieli w audycji o swojej pracy na planie brytyjskiego serialu o początkach II wojny światowej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Drugie życie "Bestii". Odrestaurowano jedyny zachowany polski film z Polą Negri

Ostatnia aktualizacja: 14.01.2020 22:00
– Przez ostatnie 10 lat trafiło do nas kilka filmów, które już były uznane za zaginione, a jednak się odnalazły. Niejednokrotnie są zachowane w bardzo złym stanie, a pieczołowite odrestaurowanie w postaci cyfrowej jest jedynym sposobem na to, żeby taki film dziś pokazać – mówi Michał Pieńkowski, filmograf z Filmoteki Narodowej Instytutu Audiowizualnego. Jednym z takich filmów jest "Bestia" Aleksandra Hertza w Polą Negri w roli głównej. Produkcja ta, dzięki FIN, miała swoją repremierę 10 grudnia 2019 roku, po 102 latach od powstania.
rozwiń zwiń