Prywatne galerie sztuki i cyganeria PRL-u

Ostatnia aktualizacja: 04.11.2020 23:15
Kilkadziesiąt lat temu wszyscy, którzy otrzymali dyplom magistra sztuki, mogli uważać się za uprzywilejowanych. PRL miał bowiem różne bonusy dla dyplomowanych artystów, a ten najważniejszy to brak przymusu podjęcia etatowej pracy. I tak narodziła się swoista "cyganeria PRL-u".
Galeria Sztuki Alicji (P) i Bożeny Wahl założona w 1979 roku na warszawskim Żoliborzy przy ul. Ludwika Mierosławskiego 9, w willi zaprojektowanej specjalnie jako galeria, pracownia i dom mieszkalny w jednym
Galeria Sztuki Alicji (P) i Bożeny Wahl założona w 1979 roku na warszawskim Żoliborzy przy ul. Ludwika Mierosławskiego 9, w willi zaprojektowanej specjalnie jako galeria, pracownia i dom mieszkalny w jednymFoto: PAP/Irena Jarosińska

Jedynym, ale podstawowym jej problemem było utrzymać się na poziomie pozwalającym przetrwać i tworzyć. Trudno było zwłaszcza twórcom sztuk wizualnych, którzy nie mieli możliwości sprzedawania swoich prac w państwowych galeriach. Wyjątek stanowiła DESA. A pierwsze prywatne galerie z uprawnieniami do prowadzenia handlu powstały w latach 1977-78. 


Posłuchaj
52:58 2020_11_04 22_06_16_PR3_Klub_Trojki.mp3 Dyplomowani artyści: cyganeria PRL-u (Klub Trójki)

- Zezwolenie nr 1 zostało wydane przez Ministerstwo Kultury i Sztuki 14 lutego 1977 r. Na jego podstawie Piotr Nowicki w pawilonie przy u. Nowy Świat otworzył pierwszą w Polsce prywatną galerię sztuki - opowiada Katarzyna Włodarska, ekspertka sztuki współczesnej i wieloletnia redaktorka magazynu "Art & Business".

- Pan Piotr był nazywany "desperatem", bo wystąpił z taką propozycją w czasach, kiedy Przedsiębiorstwo Handlowe DESA miała praktycznie monopol. Ale warto też powiedzieć, że dwa kroki za nim zaistniały siostry Alicja i Bożena Wahl - dodaje.

Zmarła 19.10.2020 malarka Alicja Wahl, była postacią ważną i znaną w polskiej kulturze. Prywatna galeria początkowo sióstr Wahl w domu z ogrodem na Żoliborzu była najważniejszym salonem Warszawy końca lat 70. Tu bywał "cały świat", czyli ówczesna elita kulturalna.

- Szczególne było dla tego miejsca, że tu przenikały się różne środowiska sztuki. Same siostry Wahl były znakomitymi artystkami, ilustrowały wiele pomnikowych dzieł literatury światowej. To powodowało, że znały i przyjaźniły się z wybitnymi postaciami tamtego czasu, które u nich bywały - dodaje filozof i historyk sztuki Stefan Szydłowski.


***

Tytuł audycji: Klub Trójki
Prowadzi: Monika Małkowska
Goście: Katarzyna Włodarska (ekspertka sztuki współczesnej, dyrektor Galerii aTAK), Stefan Szydłowski (filozof, historyk sztuki, założyciel Galerii Szydłowski)
Data emisji: 04.11.2020
Godzina emisji: 22.06

pr


Czytaj także

Na 10. edycji Warsaw Gallery Weekend

Ostatnia aktualizacja: 02.10.2020 14:00
29 galerii z Warszawy, Łodzi, Poznania, Gliwic i Katowic weźmie udział w 10. Warsaw Gallery Weekend. To największy cykliczny przegląd nowej sztuki w Polsce.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Miasta wszerz czy wzdłuż? O estetyce miejskiego krajobrazu

Ostatnia aktualizacja: 14.10.2020 22:00
Czy patrząc na krajobraz miejski myślą Państwo o kosztach, które dane miasto wydatkowało na swój wygląd?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Sztuka eksponowania, czyli 120-lecie Zachęty

Ostatnia aktualizacja: 21.10.2020 23:00
Zachęta (budynek) ma już 120 lat (a Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych aż 160).
rozwiń zwiń

Czytaj także

Niech żyje życie! Wieczne i pozagrobowe...

Ostatnia aktualizacja: 02.11.2020 23:15
W wielu społecznościach i kulturach święto poświęcone zmarłym łączy się z przebierankami, muzyką, tańcami oraz obfitym ucztowaniem. A wszystko po to, aby naszym drogim zmarłym uprzyjemnić ich święto i sprawić, aby dobrze się bawili. Również nasza zaduszkowa tradycja łączy pogańskie obrzędy z katolicką liturgią...
rozwiń zwiń