Jak zrozumieć (i polubić) muzykę poważną?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Jak zrozumieć (i polubić) muzykę poważną?
Zdjęcie ilustracyjne Foto: Shutterstock

Polacy nie należą do umuzykalnionych nacji: nie posiadamy tzw. wrodzonej muzykalności, nie odbieramy też edukacji muzycznej w szkole, nawet na podstawowym poziomie. Efekty słychać zarówno na co dzień (gdy zdarzają się okazje do grupowego śpiewania), jak i podczas zabaw (sukces disco polo!), w sklepach, zakładach fryzjerskich czy kosmetycznych (dźwięki zestawione przez algorytmy), także na antenie radiowej i w programach telewizyjnych. Niemal w ogóle nie słuchamy muzyki poważnej – a gdy okazuje się, że na "ambitny" koncert bilety zostały wyprzedane, to znaczy, że to był Festiwal Beethovena albo premiera opery w Teatrze Wielkim, gdzie wypada się pokazać, żeby po antrakcie zniknąć.


pozytywka konie karuzela 1200.jpg
Na koń! Muzyka czterech kopyt

Gdzie i na jakich zasadach dobra muzyka rozrywkowa powinna się stykać z poważną? Czy zbytnie ułatwianie, "urozrywkowienie" muzyki poważnej (w rodzaju koncertów Trzech Tenorów) to właściwa droga? Czy robienie z muzyki kabaretu służy jej? Jak dziś należy propagować trudniejszą muzykę? Czy muzyka zawsze "łagodzi obyczaje"?


Posłuchaj

54:01
Jak zachęcić do słuchania muzyki poważnej? Klub Trójki)
+
Dodaj do playlisty
+

Kiedyś wybitni kompozytorzy tworzyli (także) dla młodych, a ich utwory weszły do międzynarodowej klasyki (Prokofiew, Saint-Saëns, Grieg). Również najlepsi dyrygenci, tacy jak Leonard Bernstein, uważali przybliżanie młodym ludziom muzyki poważnej za swą powinność i posłannictwo.

Co mogłoby sprawić, żebyśmy powrócili do tradycji koncertów dla dzieci i młodzieży, urządzanych przez słynną Ciocię Jadzię – Jadwigę Mackiewicz (ur. 1930)? Z jej inicjatywy od roku 1955 w Filharmonii Narodowej odbywały się takie spotkania dla najmłodszych i nieco starszych; to ona prowadziła na antenie Polskiego Radia audycje z trudniejszą muzyką.

– Pasja, pasja wręcz wylewała się z Cioci Jadzi. Bardzo trudno było się dostać na widownię, Myślę, że musiałaby grać siedem takich audycji, aby wszyscy się zmieścili – wspomina z uśmiechem kompozytor, pianista i dyrygent Adam Sztaba. – Pytanie, kto będzie następcą, bo potrzeby są ogromne – zastanawia się.

– Niestety, z reguły koncerty dla młodych słuchaczy w Polsce to jest dla muzyków przykry obowiązek. Dla młodzieży to jest także przykry obowiązek słuchania o 8.40 rano czterech muzyków we frakach – stwierdza scenarzysta filmów edukacyjnych i dokumentalnych, a zarazem producent muzyczny Andrzej Kosowski. – Ciocia Jadzia to jest legenda i niedościgniony wzór – dodaje.

– Myślę, że kluczem do sukcesu promocji muzyki poważnej jest poważne podejście do małego czy też młodego słuchacza. A na takich spotkaniach słuchają utworu symfonicznego granego na cztery instrumenty – wskazuje. – To tak, jakbyśmy dziecku opowiadali bajkę za pomocą wyłącznie rzeczowników – tłumaczy.


***

Tytuł audycji: Klub Trójki
Prowadzi: Monika Małkowska
Goście: Andrzej Kosowski (scenarzysta filmów edukacyjnych i dokumentalnych, producent muzyczny, publicysta), Adam Sztaba (kompozytor, pianista, dyrygent i aranżer muzyczny, twórca Orkiestry Adama Sztaby).
Data emisji: 19.05.2021
Godzina emisji: 22.05

pr

Polecane