Fale na pointach. Jubileusz Emila Wesołowskiego

Ostatnia aktualizacja: 02.06.2021 23:00
Rozmowa o balecie współczesnym na antenie radiowej to jak dyskusja z niewidomym o kolorach. Jest jednak do tego okazja: w czerwcu maestro Emil Wesołowski obchodzi 55-lecie pracy twórczej.
Emil Wesołowski, 2006 rok
Emil Wesołowski, 2006 rok Foto: Eugeniusz Helbert/Forum

orkiestra Shutterstock 1200.jpg
Jak zrozumieć (i polubić) muzykę poważną?

 Przed laty Jerzy Waldorff skrytykował w czambuł wieczór, który zrobiłem w Teatrze Wielkim w Warszawie. To byli "Harnasie" z muzyką Szymanowskiego, "Powracające fale" Karłowicza i "Krzesany" Kilara. O drugim fragmencie napisał między innymi, że szczurzyca goniła szczura po scenie  wspomina Emil Wesołowski W tym roku realizacje tego baletu w Teatrze Wielkim w Poznaniu zaproponował mi Robert Bondara, nie zdając sobie sprawy z tego, jaką robi mi przyjemność i niespodziankę. Swój jubileusz będę mógł obchodzić na scenie, na której debiutowałem  dodaje. W stolicy Wielkopolski maestro przywoła ten spektakl w dniach 12 i 13 czerwca.

Posłuchaj
54:09 2021_06_02 22_05_02_PR3_Klub_Trojki.mp3 55 lat pracy twórczej Emila Wesołowskiego (Klub Trójki)

 

Emil Wesołowski, uczeń i następca Conrada Drzewieckiego, zaczynał jako tancerz. Miał 19 lat, gdy w 1966 roku został zaangażowany do baletu Opery Poznańskiej (pracował tam pod kierunkiem Drzewieckiego). W 1973 roku został solistą, przechodząc z Polskiego Teatru Tańca do Opery Wrocławskiej, następnie Teatru Wielkiego w Poznaniu, by w 1982 zostać kierownikiem baletu w stołecznym Teatrze Wielkim-Operze Narodowej. Wytrzymał ledwie 3 lata, by powrócić tam jako dyrektor baletu już w lepszych czasach (1995-2006). Od 1998 zaczął reżyserować opery, musicale i operetki. Współpracował też z teatrami muzycznymi i dramatycznymi (m.in. Kazimierzem Dejmkiem, Adamem Hanuszkiewiczem, Jerzym Gruzą, Ryszardem Perytem, Krzysztofem Zanussim i Januszem Wiśniewskim).

Chopinart - Koncert, chor. Emil Wesołowski, Bałtycki Teatr Tańca / baltyckiteatrtanca

W audycji – w której słyszymy także publicystę, krytyka muzycznego i baletowego Jacka Marczyńskiego – rozmawiamy również o tym, jak w ciągu ostatniego półwiecza zmienił się polski balet. Goście Moniki Małkowskiej oceniają, czy nadążamy za światową awangardą, czy jesteśmy w ariergardzie. Mówimy też o tym, jaki styl dominuje w naszych teatrach baletowych. Opowiadamy o reformatorach i kontynuatorach najbardziej odkrywczych trendów XX-wiecznego baletu w Polsce.

***

Tytuł audycji: Klub Trójki
Prowadzi: Monika Małkowska
Goście: Emil Wesołowski (tancerz, choreograf, reżyser i pedagog), Jacek Marczyński (krytyk muzyczny i baletowy, publicysta)
Data emisji: 2.06.2021
Godzina emisji: 22.05

mk

Czytaj także

Zatańcz mi życie

Ostatnia aktualizacja: 13.02.2019 21:00
Kiedyś balet to była dziedzina oderwana od rzeczywistości, od problemów, od "brzydkiej" strony życia.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Teatr Wielki: wojenny dramat i powojenny wysiłek odbudowy

Ostatnia aktualizacja: 22.11.2020 17:00
To jest wspaniały gmach, który od lat 30. XIX wieku króluje w centrum Warszawy. Będąc jednym z symboli stolicy Polski, podczas II wojny światowej został prawie doszczętnie zniszczony. I choć zespół stosunkowo szybko wznowił działalność, odbudowa budynku została ukończona dopiero w 1965 r. W tym roku sezon w Operze Narodowej rozpoczął koncert światowej klasy kontratenora Jakuba Józefa Orlińskiego.
rozwiń zwiń