"Orzeł może" przełamywać stereotypy. "Potrzebne są różne interpretacje wspólnoty narodowej"

Ostatnia aktualizacja: 08.05.2013 16:17
- My jesteśmy przyzwyczajeni do patriotyzmu wspólnotowego, plemiennego, a nie tego obywatelskiego, w którym każdy z nas czuje się patriotą, ale o tyle, o ile wniósł jakiś wkład do tego dobra wspólnego, którym jest Ojczyzna - mówił w "Klubie Trójki" dr Andrzej Bukowski, socjolog.
Audio
  • Jak akcja "Orzeł może" przełamuje stereotypy? (Klub Trójki)
Uczestnicy pochodu, który 2 maja przeszedł ulicami Warszawy
Uczestnicy pochodu, który 2 maja przeszedł ulicami WarszawyFoto: Fot.: Jacek Konecki

Poza licznymi przychylnymi ocenami akcji "Orzeł może", wielu komentatorów, w tym także naszych Słuchaczy, zaczęło pisać o swoich wątpliwościach jej dotyczących. O pozytywnym i negatywnym odbiorze akcji rozmawialiśmy w "Klubie Trójki".
Dr Andrzej Bukowski, socjolog mówił, że inicjatywę Trójki uważa za potrzebną. - Musi być, mówiąc kolokwialnie, "ruch w interesie". Musimy mieć konkurujące interpretacje tego, czym jest wspólnota narodowa, czym są symbole narodowe. Nasze społeczeństwo nie jest monolitem - tłumaczył.
Rozmówca Damiana Kwieka wyraził zaniepokojenie, że w dyskusji, którą wywołała akcja "Orzeł może", brakuje głosów mówiących, iż każdy może na swój sposób obchodzić święta narodowe. - My zastanawiamy się na tym, który sposób jest właściwszy albo jaki sposób powinien obowiązywać wszystkich. Mnie to niepokoi - przyznał socjolog.
Prof. Marian Płachecki, badający życie publiczne w Polsce, powiedział, że sam pomysł akcji uważa za świetny, miał jednak zastrzeżenia, co do niektórych elementów jej przeprowadzenia. Podobnego zdania był dr Maciej Korkuć, historyk z Instytutu Pamięci Narodowej. - Cele akcji, na przykład zachęcanie do okazywania życzliwości, są szlachetne. Bardzo dobrym pomysłem są reportaże przedstawiające na ogół nieznanych ludzi, którzy robią rzeczy ważne, ciekawe. Najsłabszą, czasami wręcz irytującą stroną całej akcji, była część reklamowa, w której poprzez natrętne wbijanie do głowy pewnych treści uzyskiwano efekt całkowicie odmienny od zamierzonego - mówił. 

Audycję prowadził Damian Kwiek. Zapraszamy do wysłuchania całego "Klubu Trójki".

Od 2 maja do 4 czerwca Trójka i "Gazeta Wyborcza" prowadzą wielką akcję społeczną "Orzeł może", która ma na celu przekonanie Polaków do okazywania życzliwości, optymizmu i wiary we własne siły. Prezydent RP objął akcję honorowym patronatem.

Zobacz więcej na temat: Orzeł może

Czytaj także

"Patriota, jak czeka na autobus, śpiewa hymn!"

Ostatnia aktualizacja: 04.05.2013 23:00
Jakiego języka używa patriota? Jak kocha swój kraj? O to, kim jest patriota, Katarzyna Stoparczyk zapytała najmłodszych słuchaczy Trójki. Od 2 maja do 4 czerwca Trójka i "Gazeta Wyborcza" prowadzą wielką akcję społeczną "Orzeł może", która ma na celu przekonanie Polaków do okazywania życzliwości, optymizmu i wiary we własne siły.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Magda Jethon o akcji "Orzeł może": chcemy dodać Polakom skrzydeł!

Ostatnia aktualizacja: 06.05.2013 17:20
- Chcemy pokazać, do czego przywiązywać wagę, jakie warunki stworzyć, o co dbać, skąd brać siłę i pomysły, by stać się "Orłem". Osobista aktywność jest, w naszym odczuciu, składową patriotyzmu - mówiła dyrektor Trójki o celu akcji "Orzeł może".
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Orzeł może" - zapraszamy na inspirujące audycje!

Ostatnia aktualizacja: 06.05.2013 15:00
W ramach akcji "Orzeł może" do 4 czerwca na naszej antenie prezentowany będzie specjalny cykl programów. Będzie można posłuchać m.in. o tym, jak Polaków widzą obcokrajowcy, z czego powinniśmy być dumni i czy optymizmu można się nauczyć.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Orzeł może". Jak obcokrajowcy widzą Polskę?

Ostatnia aktualizacja: 07.05.2013 15:21
- Pytania typu "jak się czujesz w Polsce?" bardzo mi przeszkadzają. To tak, jakby ktoś pytał: "jak się czujesz w domu?" - mówi Mamadou Diouf, który 30 lat temu przyjechał z Senegalu. W ramach akcji "Orzeł może" sprawdziliśmy, jaki jest obraz Polaka w przewodnikach dla cudzoziemców.
rozwiń zwiń