X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

44. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych – po półmetku

Ostatnia aktualizacja: 20.09.2019 02:00
Tym wydaniem zamykamy serię letnich spotkań 2019 w TPK. Tak jest od lat (i oby tak zostało), że sezon letni zaczynamy na Festiwalu Dwa Teatry, a zamykamy na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych. W tym roku będzie jeszcze "bonus" w MBK (22.09), na kilka godzin przed rozpoczęciem kalendarzowej jesieni!
Audio
  • Spotkanie na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (Trójka Pod Księżycem)
Spotkanie z twórcami filmu Czarny Mercedes w Teatrze Muzycznym w Gdyni
Spotkanie z twórcami filmu "Czarny Mercedes" w Teatrze Muzycznym w GdyniFoto: Maciej Kosycarz

Okładka książki "Czarny Mercedes" Okładka książki "Czarny mercedes"

Tradycyjnie też nurt główny Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni relacjonują Kasia Borowiecka i Rico Jaźwiński. My działamy na offie. Zazwyczaj poszukujemy rozmaitych linków prowadzących od filmów do innych sfer życia kulturalnego. Są to związki filmu z teatrem i z literaturą w ubiegłym roku, dzięki czemu mogliśmy zrealizować kaszubskie wydanie (powieść i film "Kamerdyner"). Tym razem chętnie zostajemy na Kaszubach i w kręgu literacko-filmowych relacji. Mamy pretekst, by porozmawiać o filmowych adaptacjach powieści.

44. FPFF w Gdyni 44. FPFF w Gdyni

Na festiwalu oglądaliśmy m.in. dwie adaptacje. Pierwsza to film na podstawie "Ciemno, prawie noc" Joanny Bator w reżyserii Borysa Lankosza, druga – adaptacja "Czarnego mercedesa" to nieczęsty przypadek autorskiego filmu, kiedy reżyser tworzy film na podstawie własnej powieści. Zaprosiliśmy więc autora i reżysera zarazem, czyli mistrza sztuki filmowej i "bywalca" TPK – Janusza Majewskiego. Wizytę reżysera w TPK bezpośrednio poprzedził festiwalowy pokaz jego filmu. Przekonaliśmy się, kto reprezentował thriller, którego akcja toczy się w Wałbrzychu oraz na zamku Książ.

Baszka Marcinik i Janusz Majewski Baszka Marcinik i Janusz Majewski (fot. Wojciech Dorosz)

Obie powieści są dla nas ważne. Powieść Joanny Bator zrealizowaliśmy w wersji dźwiękowej. Powstał także w Trójce "serial" na podstawie kontynuacji "Czarnego mercedesa", czyli "Ryku kamiennego lwa" Janusza Majewskiego. Mamy więc za sobą także szczególną formę adaptacji obu powieści. 

fot. Andrzej DubasOd lewej: Leszek Kopeć, Baszka Marcinik, Hanna Grudzińska i Janusz Majewski (fot. Andrzej Dubas)
Okładka filmu "Ciemno, prawie noc" Okładka filmu "Ciemno, prawie noc"

Inny okołofilmowy temat stanowi muzyka filmowa tworzona przez kompozytorów mających także doświadczenia teatralne. Mikołaj Trzaska, Antoni Łazarkiewicz, Jan Duszyński to kompozytorzy, z którymi mieliśmy okazję spotykać się a to w teatrze, a to podczas realizacji naszych powieści w wydaniu dźwiękowym. M.in. ich muzyki słuchamy na tegorocznym festiwalu. W szczególnej roli występuje w tym roku L.U.C., który poprowadzi "zjednoczone" orkiestry, grające muzykę Krzysztofa Komedy (50-lecie śmierci twórcy m.in. słynnych kompozycji filmowych). L.U.C.-a dyrygującego orkiestrami, jeżeli jesteśmy w Gdyni, musimy zobaczyć, a orkiestr posłuchać, gdyż poprowadzi on paradę ulicą Świętojańską, wystąpi na "czerwonych" schodach oraz wieczorem w muszli. 

***

Tytuł audycji: Trójka pod Księżycem
Prowadzi: Barbara Marcinik

Wydawca: Wojciech Dorosz
Data emisji: 20.09.2019
Godzina emisji: 0.06

Czytaj także

TVP wycofała film o Amber Gold. Podano powód decyzji

Ostatnia aktualizacja: 18.09.2019 13:18
Telewizja Polska wydała oświadczenie, w którym odniosła się do wycofania filmu "Solid Gold" z 44. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Tłumaczy w nim, że wycofanie filmu przez jego producenta - Akson Studio - związane jest "z tym, że nie został on jeszcze ukończony i odebrany przez TVP, która jest jego koproducentem".
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Klub Trójki" na festiwalu filmowym w Gdyni

Ostatnia aktualizacja: 18.09.2019 22:00
Trwa 44. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych. W tym, nadawanym prosto z Teatru Muzycznego w Gdyni, wyjazdowym wydaniu "Klubu Trójki", spotkaliśmy się z twórcami prezentowanych na imprezie filmów konkursowych.
rozwiń zwiń

Czytaj także

FPFF 2019: "Supernova" i "Eastern" - dwa debiutanckie filmy na wielkim święcie polskiego kina

Ostatnia aktualizacja: 18.09.2019 14:50
Obie produkcje to pełnometrażowe debiuty reżyserów Bartosza Kruhlika i Piotra Adamskiego. Pierwszy z nich "Supernova" zawalczy o Złote Lewy w Konkursie Głównym, drugi "Eastern" będzie można oglądać w sekcji pozakonkursowej z cyklu "Panorama Polskiego Kina". Jakie emocje towarzyszą twórcom owych filmów po pierwszych projekcjach?
rozwiń zwiń