Głęboki wdech pomoże uporać się ze stresem. Jak oddychać?

Ostatnia aktualizacja: 26.06.2021 06:50
To, czym i w jaki sposób oddychamy, ma wpływ na nasze samopoczucie. Głębokie i uregulowane oddechy pozwalają nie tylko na wyciszenie się, ale też na opanowanie emocji i niwelowanie stresu. Okazuje się jednak, że znaczenie ma nie tylko sposób, w jaki zaczerpujemy powietrza. Kojące oddziaływanie mają także otaczające nas zapachy. Niektóre z nich w pozytywny sposób wpływają na zdrowie i samopoczucie. Jak oddychać, by pozwolić organizmowi pracować poprawnie. Które z aromatów mogą nam to ułatwić?
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Foto: Shutterstock

– Gdy wpadamy w panikę, nasz oddech przyspiesza. Mając tego świadomość, możemy go wydłużać i zacząć oddychać wolniej. W ten sposób przesyłamy impuls do mózgu, który zaczyna wchodzić w fazę spokoju i wracać do równowagi. Samo zauważanie oddechu, regulowanie go, wsłuchanie się w siebie oraz uświadomienie sobie, że mamy spięty brzuch, guza w gardle lub łomocze nam serce, jest pierwszym krokiem do tego, by zacząć myśleć o swoim oddechu i wrócić do uczucia spokoju. Wydłużając i uspokajając proces oddychania, już po kilku minutach uda nam się wrócić do równowagi – przekonywał Grzegorz Pawłowski, trener oddechu.


Posłuchaj
01:51 PR3_MPLS 2021_06_26-06-22-30_oddech.mp3 Głęboki wdech i wydech. Jak oddychać w stresowych sytuacjach? (Zapraszamy na weekend/Trójka)

Zapach 

Okazuje się, że znaczenie ma nie tylko sposób, w jaki oddychamy. Istotne dla naszego samopoczucia są także rodzaje przyjmowanych zapachów. Upajanie się aromatami może mieć pozytywny wpływ na naszą kondycję. Stosowane w tym celu olejki eteryczne są znane człowiekowi od tysięcy lat. Mogą poprawiać humor lub nawet przyspieszać procesy gojenia. Ich zasługi są na tyle duże, że powstała aromaterapia, dziedzina zajmująca się ich właściwościami. 

– Zmysł zapachu jest jedynym, który trafia do zupełnie innej części mózgu. Bodźce docierają do układu limbicznego, który w ogromnej mierze odpowiada za emocje, skupienie oraz przenoszenie pamięci trwałej do długotrwałej, czyli za procesy uczenia się. Co więcej, pewnymi zapachami możemy oddziaływać na człowieka motywująco. Niektóre aromaty sprawiają, że jesteśmy w stanie lepiej się skupić i być bardziej produktywni – tłumaczył Dariusz Cwajda z Instytutu Naturalnej Aromaterapii.

Posłuchaj
03:58 PR3_MPLS 2021_06_26-06-35-06_olejki.mp3 Olejki eteryczne. Sposób nie tylko na relaks (Zapraszamy na weekend/Trójka)

 

Olejki eteryczne 

– Olejki eteryczne to naturalny zapach, który w różnych celach wytwarzają rośliny. Niektóre z nich mają za zadanie przyciągać owady, a jeszcze inne chronić przed szkodnikami i chorobami. Człowiek nauczył się wykorzystywać te właściwości do własnych celów. Należy pamiętać, że olejki są bardzo silne. Kropla aromatu z mięty równa jest aż siedemnastu filiżankom naparu. Podstawową formą aromaterapii jest działanie poprzez zmysł węchu. Polecamy inhalowanie i dodawanie olejków do wody – mówiła Edyta Tecław, producent olejków aromatycznych.

– By poczuć efekt, potrzeba około piętnastu minut. Później możemy dawkować aromaty w zależności od potrzeb, nawet przez cały dzień. Ich forma jest dla nas bardzo delikatna – dodała Katarzyna Stryczkiewicz, aromaterapeuta.

SZKOŁA ODDECHU - ZASADY PRAWIDŁOWEGO ODDYCHANIA / Fizjomed

***

Tytuł audycji: Zapraszamy na weekend
Prowadzi: Piotr Firan
Autorzy materiałów reporterskich: Przemysław Cięgotura, Paweł Turski
Data emisji: 26.06.2021
Godziny emisji: 06.22, 06.35

zch

Czytaj także

Dwie godziny ze smartfonem. Pierwszy krok do otyłości

Ostatnia aktualizacja: 23.06.2021 06:30
Używanie smartfona przez więcej niż dwie godziny dziennie powoduje, że mamy większą ochotę na podjadanie, zwłaszcza niezdrowych rzeczy – do takich wniosków doszli koreańscy badacze, którzy przeanalizowali wagę i styl życia nastolatków.
rozwiń zwiń