Polacy wśród światowych liderów w zakupach online

Ostatnia aktualizacja: 01.10.2021 15:00
Polacy znajdują się wśród światowych liderów w zakupach online. Jak pokazują badania, coraz chętniej korzystamy z zasobów sklepów internetowych i rzadziej wybieramy sklepy stacjonarne. Niestety, jak  się okazuje, mimo lat doświadczeń, dalej dajemy się oszukiwać i nie korzystamy z praw konsumenta.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock.com / Kaspars Grinvalds

– Jak pokazują badania, w przyszłym roku już co drugi Polak planuje robić zakupy w internecie – usłyszeliśmy w materiale. Pandemia przyczyniła się do wzrostu branży e-commerce, a klientów przekonała do zakupów online. – Zgodnie z najnowszymi raportami bankowymi, prawie połowa Polaków zadeklarowała, że woli wybierać sklepy internetowe zamiast stacjonarnych. Pod tym względem wyprzedzamy Amerykanów, Holendrów, Finów czy Norwegów – wyliczał Józef Niewiarowski, autor materiału. 

Posłuchaj
04:07 PR3 2021_10_01-14-44-03_zakupy_online.mp3 Polacy i zakupy online. Jak bardzo lubimy kupować w sieci? (Trójka do trzeciej)

 

Usługi e-commerce w Polsce 

– Jest część gospodarek, w tym przedstawiana za wzór Brytyjska, gdzie udział e-commerce jest znacznie wyższy. Ostatnie lata to w Polsce okres ogormnego przyspieszania. Pojawiły się możliwości i otwartość klientów. Zakupy, które oszczędzają czas, zostały uznane za atrakcyjniejsze niż stanie w kolejkach i wybierania rzeczy stacjonarnie – powiedziała Edyta Kochlewska, znawca rynku e-commerce. 

– Jeszcze dwa lata temu najliczniejszą grupą wiekową, robiącą zakupy w internecie, były osoby w wieku od 16 do 40 lat. Ocenie zanotowaliśmy najwyższe wzrosty w grupach osób po 50. i po 60. roku życia. Do tej pory osoby te niechętnie korzystały z zasobów internetowych. Teraz stało się to dla nich normalnością, a na rynku panuje zupełna demokracja – zaznaczyła. 

Gdy towar nie pasuje lub nie spełnia oczekiwań

– W takim wypadku mamy czternaście dni na zwrot. Koszty przesyłki pokrywa jednak kupujący – podkreśliła Magdalena Kulczycka, radca prawny.  A co jeśli padliśmy ofiarą nieuczciwego sprzedawcy? – Konsument może domagać się obniżenia ceny towaru, wymiany na nowy, naprawy rzeczy lub, jeśli wada jest istotna, zwrotu pieniędzy – dodała. 

– Coraz powszechniejsza staje się praktyka tak zwanej płatności odroczonej. Pieniądze zostają przelane na konto sprzedającego dopiero, gdy otrzymamy towar i sprawdzimy, czy wszystko nam w nim odpowiada. Metoda ta zmniejszy, lub całkowicie wyeliminuje problem osób oszukanych podczas zakupów w sieci – podsumowała Edyta Kochlewska. 

***

Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Piotr Firan
Autor materiału reporterskiego: Józef Niewiarowski
Data emisji: 1.10.2021
Godzina emisji: 14.44

zch

Czytaj także

Sklepy internetowe. Jak radzi sobie branża e-commerce?

Ostatnia aktualizacja: 21.07.2021 08:47
Handel coraz chętniej przenosi się do sieci. Tradycyjnym sklepom coraz częściej towarzyszą oddziały internetowe. Wiele z nich przenosiło tam swoją działalność w dobie pandemii. Jak odnaleźć się w biznesie e-commerce? Czy założenie sklepu internetowego jest skomplikowaną procedurą? 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wirtualne przymierzalnie, czyli sposób na zakup ubrań online

Ostatnia aktualizacja: 03.08.2021 12:30
Łódzki startup proponuje wykorzystanie rozszerzonej rzeczywistości do wirtualnego mierzenia ubrań w sklepach internetowych. Rozwiązanie pomogłoby klientom zestawić wybraną odzież z ich sylwetką i pokazać, jak będą prezentować się jako wybrana część garderoby. Wszystko po to, by podnieść poziom zadowolenia kupujących i zmniejszyć liczbę zwrotów towarów, które nie spełniły oczekiwań klientów.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Anomalie pogodowe zagrażają uprawom kawy. Czy to odbije się na cenach czarnego napoju?

Ostatnia aktualizacja: 28.09.2021 16:50
Doniesienia mówią o ulewnych deszczach w Kolumbii, które zagrażają uprawom kawy w tym kraju. Jak podaje agencja prasowa Bloomberg, Kolumbia, zaraz po Brazylii, jest drugim największym dostawcą kawy Arabica. Brazylia z kolei ma odwrotny problem, bo boryka się z suszą. Czy oznacza to, że w niedalekiej przyszłości cena jednego z najpopularniejszych napojów uderzy w portfele konsumentów?
rozwiń zwiń