X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Nie ma takiego miasta Londyn". Najsłynniejsze polskie dialogi filmowe

"Nie chce mi się z tobą gadać", "To jest miś na miarę naszych możliwości", "Ciemność widzę, ciemność" – te cytaty znają wszyscy Polacy. Co sprawiło, że niektóre z nich na stałe wpisały się do naszego języka? 
Scena z filmu Miś
Scena z filmu "Miś"Foto: PAP/Witold Rozmysłowicz
O Audycji
Tytuł Kwestia kultury 2020/01/19 20:00
Prowadzący Mariusz Cieślik
Opis

Tuz po premierze trzeciej części kultowego cyklu "Psy" rozmawiamy o najsłynniejszych polskich dialogach filmowych, pochodzących z filmów Władysław Pasikowskiego, Stanisława Barei, Juliusza Machulskiego, Sylwestra Chęcińskiego czy Marka Piwowskiego. Niektóre filmy, chociaż mają już kilkadziesiąt lat, a niektórzy widzowie urodzili się dawno po ich premierze, wciąż uznawane są za kultowe, a cytaty z dialogów wciąż są powtarzane. Prym oczywiście wiodą tutaj komedie, jednak właśnie "Psy", a szczególnie słowa, które padają z ust Bogusława Lindy, zna niemal każdy miłośnik polskiego kina.

Ile razy słyszeliśmy z ust naszych znajomych, że "To zła kobieta była", "Siara i wszystko jasne" czy "Co słychać chłopaki w wielkim świecie? "Dlaczego mówimy właśnie dialogami z "Misia", "Seksmisji", "Kilera", "Rejsu" czy "Samych swoich"?

– W tym czasie, kiedy było mnóstwo informacji o mafii lub o tym, że zwykłemu człowiekowi trudno jest egzystować, to "Kiler" był takim symbolicznym zwycięstwem. Jeśli my utożsamiamy się z bohaterem, to o wiele łatwiej jest nam zapamiętać jego teksty – wyjaśnia prof. Jacek Wasilewski 

– Pisząc scenariusz do "Alternatywy 4" chcieliśmy, żeby dialogi nie były płaskie i miały drugie znaczenie. On miał pokazywać pewien głębszy aspekt rzeczywistości – podkreśla współscenarzysta serialu "Alternatywy 4" Janusz Płoński.

Jakie dialogi z polskich filmów stały się kultowe, a które mogą się stać? 

kw/ml

Goście Janusz Płoński, Jacek Wasilewski
Playlista
Tagi
Playlista
  • Lipiński Tomek - Nie pytaj mnie
  • Orkiestra - Muzyka z filmu " Alternatywy 4 "
  • Zmysly precz! - Zmysly precz!
  • O.S.T.R, Sebastian Fabjański, - W imię zasad
  • ELEKTRYCZNE GITARY - Kiler
  • Stuhr Jerzy, Łukaszewicz Olgierd, - Seksmisja - dialogi do filmu
  • Bogusław Linda, Władysław Pasikowski, - Psy
  • Stanisław Tym,Krzysztof Kowalewski, Barbara Burska, , Stanisław Bareja, - MIs dialogi z filmu
  • Wł. Hańcza, W. Kowalski, Sylwester Chęciński, - Sami Swoi
  • Witold Pyrkosz, Władysław Matraszak, Bareja Stanisław, - Alternatywy 4