X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Wańkowicz i jego zabawy z cenzurą

Ostatnia aktualizacja: 07.10.2010 15:49
Wańkowicza poznała jeszcze na studiach. Mistrz, jak twierdzi, zobaczył w niej pracusia z polonistyki i zaproponował zbieranie materiałów do książki.
Audio

Aleksandra Ziółkowska-Boehm była asystentką Melchiora Wańkowicza w latach 1972–1974. Pisarz zadedykował jej II tom Karafki LaFontaine'a i zapisał w testamencie swoje archiwum. Spotkanie z autorem „Bitwy o Monte Cassino”  miało ogromny wpływ na jej dalsze życie.

Pisarka do dziś podąża śladami mistrza i odkrywa nowe wątki jego twórczości. Okazuje się, że wiele rzeczy, które opisał Wańkowicz wymaga uzupełnienia. Ziółkowska – Boehm rozszerza i prostuje historie opisane przez pisarza, jak chociażby kulisy bitwy pod Monte Cassino.

- „Bitwa o Monte Cassino” była jak biblia narodowa. To była święta książka w Polsce. Ona pomogła wychować kolejne pokolenia Polaków – mówi. Mistrz reportażu miał swój sposób na cenzurę. Jak mówi Ziółkowska, wstawiał do swoich książek wielkie słonie, po to żeby przemycić w tekście małe muszki. - Pisał, że rządzi nami czerwona zaraza, a kiedy oburzony cenzor pytał, jak mógł to zrobić, odpowiadał, że to usunie. Ale małe muszki zostawały. To były jego zabawy z cenzurą – dodaje ze śmiechem.

Pisarka opowiada, że ogromne wrażenie wywarło na niej spotkanie z Feliksem Konarskim, autorem tekstu pieśni „Czerwone maki nad Monte Cassino”. Pisarka mówi w studiu także o swoim spotkaniu ze Zdzisławem Starosteckim, który w czasie bitwy przejął dowodzenie podczas szturmu na wzgórze Widmo. Wcześniej jego dowódca stchórzył, ale to właśnie jego nazwisko przeszło do historii, a nie Starosteckiego. Ziółkowska-Boehm opisała co się naprawdę wydarzyło i ogłosiła to przed laty w „Zeszytach historycznych” Giedroycia.


(miro


Czytaj także

Anders pod Monte Cassino

Ostatnia aktualizacja: 08.04.2008 09:15
Archiwalne taśmy Polskiego Radia to prawdziwa skarbnica wiedzy. W programie „TuBaron” odkrywamy to, co najcenniejsze. Głosy wybitnych postaci, wielkie wydarzenia polityczne, kulturalne i sportowe. Często zapomniane momenty historii najnowszej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Odcinek 413: Zdobycie Monte Cassino

Ostatnia aktualizacja: 17.05.2007 15:17
Jest 18 maja 1944 roku, czwartek. Nad ranem 12. pułk ułanów podolskich wkracza do ruin klasztoru Monte Cassino i zatyka na nich polską flagę.
rozwiń zwiń