Autystyczne dzieci w przedszkolu i szkole. Jak je wspierać?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Autystyczne dzieci w przedszkolu i szkole. Jak je wspierać?
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock.com/ Africa Studio

– Często trudności zaczynają się już od przedszkola. Wcześniej, gdy dzieci przebywały w domu z najbliższymi, rodzice nie dostrzegali problemów. Po trafieniu do większej grypy dzieci zaczynają się kłopoty – przyznaje Katarzyna Pęczak.

Posłuchaj

Specjalne potrzeby dzieci z autyzmem. Jak je wspierać? (Godzina wychowawcza/Trójka)
+
Dodaj do playlisty
+

shutterstock_790443955 Asperger 1200.jpg
Jak wychowywać dziecko z zespołem Aspergera?

Jak mówi gość Katarzyny Pruchnickiej, grupa wiąże się z dużymi wymaganiami. – Wszystko szybko się zmienia, jest nieprzewidywalne. Rówieśnicy biegają, krzyczą. Nie zawsze wiadomo dlaczego, co może być trudne dla dzieci z autyzmem – ocenia Katarzyna Pęczak. Dodatkowo dzieci z autyzmem mają trudności sensoryczne, czyli z przetwarzaniem różnych bodźców zmysłowych wzrokowych, słuchowych, ale też związanych z dotykiem. – Dzieciaki typowo rozwijające się lubią się przepychać, kitłaszą się. Dla dzieci z autyzmem nie zawsze to jest przyjemne. Nie zawsze lubią się przytulać. Mogą na takie sytuacje reagować lękowo czy agresją – przyznaje gość "Godziny wychowawczej". 

Szkoła jest wielokrotnie większym wyzwaniem w związku z wymaganiami edukacyjnymi i społecznymi. Jak wspierać aktywności dzieci z autyzmem? Czym jest inicjatywa kina przyjaznego sensorycznie? Dlaczego jest to tak istotne nie tylko dla dzieci z autyzmem, ale i dla ich rodziców? 


nastolatek depresja 1200 free
Jak walczyć z depresją u dzieci i młodzieży?

W audycji mówiliśmy także o tym, jak zachęcić dzieci do tego, by sport wszedł na stałe w szkolno-domową codzienność. – Sukcesy polskich sportowców w ostatnich latach sprawiły, że zainteresowanie sportem u dzieci i młodzieży wzrosło. To bardzo dobrze. Najważniejsze jest by ten sport wpleść w nasze życie. Trzeba pamiętać, że to, że gdy ktoś idzie droga sportową, nie znaczy, że nie może być dobrym uczniem, podejmować innych wyzwań. Dzieci mają różne pasje i naszą – trenerów, rodziców i wychowawców rolą, jest rozwijanie u młodego człowieka wszystkich jego zainteresowań – mówi Błażej Maresz, twórca Warszawskiego Klubu Kolarskiego.

Zapraszamy do słuchania dołączonego nagrania.

***

Tytuł audycji: Godzina wychowawcza 
Prowadzi: 
Katarzyna Pruchnicka
Materiał dodatkowy: Izabela Woźniak
Goście: Katarzyna Pęczak (psycholog, fundacja Autismus), Helena Suchta (terapeutka, Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach) Błażej Maresz (trener, twórca Warszawskiego Klubu Kolarskiego)
Data emisji: 27.02.2018
Godzina emisji: 23.07

gs/jp

Polecane