Jak pomagać ofiarom szkolnych dręczycieli?

Ostatnia aktualizacja: 15.10.2019 00:00
"Powiedz »nie« szkolnym dręczycielom" to poradnik dla dzieci i młodzieży który uczy, wspiera i daje siłę.
Audio
  • Jak radzić sobie z dręczeniem szkolnym? (Godzina wychowawcza/Trójka)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock.com/Rawpixel.com

"Powiedz 'nie' szkolnym dręczycielom" Vanessa Green Allen "Powiedz 'nie' szkolnym dręczycielom" Vanessa Green Allen

– Przemoc szkolna to bardzo złożony temat i między innymi dlatego zainteresował mnie jako socjologa. Jest to zagadnienie, z którym mierzą się szkoły, rodzice, nauczyciele, dzieci. To, co jest ważne, co trzeba powiedzieć, to fakt, że problem dręczenia szkolnego jest bardzo szczególny. Nie każda agresja, która wydarza się w szkole jest dręczeniem. To, co jest tu istotne, to fakt, że jest to problem o charakterze grupowym. Gdy myślimy o tym, to pierwsze, co przychodzi do głowy to proces odbywający się między agresorem a ofiarą. Tu tak nie jest. To jest zawsze długotrwały proces, nie jednorazowa agresja. Druga sprawa, to kwestia przewagi agresorów nad ofiarą. Nie jest prawdą, że celem jest cierpienie ofiary. Celem agresora jest kontrola nad grupą – mówi dr Agata Komendant-Brodowska, socjolog z Uniwersytetu Warszawskiego.

Rozpoznać szkolną przemoc to jedno, ale co zrobić, żeby ją powstrzymać? Wraz z książką dzieci i ich rodzice poznają różne sytuacje, w których następuje przemoc i wspólnie uczą się radzić sobie ze szkolnymi dręczycielami.

Bycie odpornym na szkolną przemoc nie oznacza, że dzieci mogą sprawić, by inni zmienili swoje zachowanie. Ale mogą zmienić to, jak na nią reagują i jaki ma na nich wpływ. Kształtując odporność i pewność siebie, czytelnicy tej książki staną się silni i odzyskają równowagę po bolesnych przeżyciach. Poczują się dobrze ze sobą. I o to właśnie chodzi! Ta książka to ochrona, w którą możemy wyposażyć swoje dzieci. Tarcze w dłoń! 

Z okazji Dnia Nauczyciela wszystkiego najlepszego od godziny wychowawczej dla tych, którzy swoją pasją, wiedzą i umiejętnościami sprawiają, że nasze dzieci mogą stawać się sobą. I z okazji Dnia Nauczyciela, miedzy innymi, rozmawialiśmy o edukacji Waldorfskiej, która w tym roku obchodzi stulecie.

Zapraszamy do słuchania dołączonej audycji.

***

Tytuł audycji: Godzina wychowawcza 
Prowadzi: 
Katarzyna Pruchnicka
Goście: dr Agata Komendant-Brodowska (Zakład Statystyki, Demografii i Socjologii Matematycznej Instytutu Socjologii UW), Aleksandra Górecka (nauczycielka, dyrektor Przedszkola Integracyjnego nr 6 w Warszawie)
Data emisji: 14.10.2019
Godzina emisji: 23.14

mat. prasowe/ml/kw

Czytaj także

Dlaczego czasem potrzebujemy odpocząć bez dzieci?

Ostatnia aktualizacja: 19.08.2019 23:59
Dlaczego czasem czujemy konieczność odpoczynku bez naszych pociech? Czy powodem jest brak umiejętności odpoczywania wspólnie?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zespół Aspergera i szkoła

Ostatnia aktualizacja: 17.09.2019 00:00
W dniach 28-29 września w Warsaw Plaza Hotel w stolicy odbędzie się 5. Konferencja dla rodziców dzieci z Zespołem Aspergera. Temat tegorocznej edycji to "Szkoła z Zespołem Aspergera". O wydarzeniu opowiedzieli nam współorganizatorzy i prelegenci konferencji, a jednocześnie rodzice dzieci z tym zaburzeniem, Izabela Hnidziuk-Machnica i Marcin Polkowski.
rozwiń zwiń