Skąd okręty podwodne biorą tlen do reakcji spalania?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Skąd okręty podwodne biorą tlen do reakcji spalania?
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock.com/Michael Stifter

– Tlen jest tylko jednym z wyzwań. Kolejnym jest odprowadzanie spalin – stwierdza dr Tomasz Rożek.

Posłuchaj

Łodź podwodna i dostęp do tlenu. Jak to działa? (Pytania z kosmosu/Trójka)
+
Dodaj do playlisty
+

– Pierwsze okręty podwodne były napędzane silnikami elektrycznymi, ale po to, żeby doładować akumulatory, musiałby chodzić silnik Diesla. Po to, żeby można go było włączyć, był potrzebny tlen i łódź na ten czas trzeba było wynurzyć. Okręt podwodny mógł na tych bateriach pracować, nawet głęboko pod wodą, ale co jakiś czas musiał się całkowicie wynurzyć, po to, by je doładować – opowiada dr Rożek.

Łodź podwodna – zdjęcie ilustracyjne  (fot. shutterstock.com/MAV Drone) Łodź podwodna – zdjęcie ilustracyjne (fot. shutterstock.com/MAV Drone)

Tak było do 1894 roku, kiedy to po raz pierwszy zostały zastosowane tzw. chrapy – urządzenie mające postać długiej, giętkiej rury, której wygląd dr Tomasz Rożek porównuje do rury odkurzacza. – Chrapy można wypuścić i okręt płynie płytko pod wodą, nie musząc się wynurzać. Na zewnątrz są tylko chrapy, które zasysają powietrze, a inny mechanizm wyrzuca spaliny – wyjaśnia ekspert.

***

Tytuł audycji: Pytania z kosmosu
Autorzy: Tomasz Rożek, Marcin Łukawski
Data emisji: 12.03.2020
Godzina emisji: 7.15

kr/ml


Polecane