Czy gdzieś w kosmosie istnieją pierwiastki, których nie znamy?

Ostatnia aktualizacja: 07.08.2020 07:20
– Kiedy patrzymy na tablicę Mendelejewa, widzimy, że nie ma w niej dziur  – odpowiada dr Tomasz Rożek.
Grafika ilustracyjna
Grafika ilustracyjnaFoto: shutterstock.com/welcomia

04:21 2020_08_07 07_14_59_PR3_Pytania_z_kosmosu.mp3 Czy istnieje prawdopodobieństwo występowania nieznanych nam pierwiastków? (Pytania z kosmosu/Trójka)

– Wiemy, jak są zbudowane atomy. Wiemy, że w jądrze mają protony i neutrony. Znamy pierwiastek, który jest najprostszy, czyli wodór, który ma jeden proton w jądrze. Później jest hel. Każdy następny ma o jeden proton więcej. W naszej rozpisce niczego nie brakuje – wyjaśnia dr Rożek. – To dokładnie jak z klockami. Mamy pudło z klockami i każdy dokłada kolejny klocek – dodaje.

Dmitrij Mendelejew odkrył prawo okresowości pierwiastków chemicznych w 1869 roku Foto: PAP/CAF-ARCHIWUM Dmitrij Mendelejew odkrył prawo okresowości pierwiastków chemicznych w 1869 roku Foto: PAP/CAF-ARCHIWUM
Nie tylko odkryliśmy wszystkie możliwe pierwiastki, ale i dodaliśmy sporo własnych. – Przykładem jest pierwiastek Tenes o skrócie Ts, który ma 117 protonów w jądrze. Nazywa się go pierwiastkiem syntetycznym, dlatego, że on w naturze już nie występuje. Jest tak duży i niestabilny, że rozpada się od razu po powstaniu.
JAK CZYTAĆ UKŁAD OKRESOWY?/Nauka. To Lubię

Tytuł audycji: Pytania z kosmosu
Autorzy: Tomasz RożekMarcin Łukawski
Data emisji: 7.08.2020

kr

Czym są obłoki srebrzyste?

Ostatnia aktualizacja: 20.07.2020 07:20
W lipcu Polacy mieli okazję oglądać na niebie kometę nazwaną Neowise. W internecie często można spotkać się z informacją, że była ona widoczna na tle tzw. obłoków srebrzystych. Czy rzeczywiście były one obłokami? – Obłoki srebrzyste tak naprawdę są dużo, dużo bliżej nas niż kometa, ale rzeczywiście mogło to tak wyglądać – przyznaje dr Tomasz Rożek.

Dlaczego Ziemia wiruje, a Słońce i Księżyc nie?

Ostatnia aktualizacja: 28.07.2020 07:20
– Słońce i Księżyc też wirują – odpowiada dr Tomasz Rożek.

Co by było, gdyby istniały dwa Słońca?

Ostatnia aktualizacja: 30.07.2020 07:20
Co by się zmieniło, gdyby zamiast jednego Słońca były dwa, które świecą o połowę słabiej? – zastanawiała się Pani Kornelia. –To pytanie nie jest tak abstrakcyjne, jak mogłoby się wydawać – stwierdził dr Tomasz Rożek.