Gdy piorun trafi w samolot

Ostatnia aktualizacja: 15.07.2017 16:50
- Dzięki temu, że mamy dobre radary, jesteśmy w stanie stwierdzić, czy chmura burzowa jest na tyle poważna, że może się coś wydarzyć - mówi kapitan Bolesław Radomski z Polskich Linii Lotniczych.
Audio
  • Gdy piorun trafi w samolot (Terminal trzeci/Trójka)
(Zdjęcie ilustracyjne)
(Zdjęcie ilustracyjne)Foto: Stefano Garau/Shutterstock.com

- Trzeba mieć szczęście, żeby dostać piorunem - przekonuje gość Trójki. - Ale jeśli ktoś szuka guza, to oczywiście go znajdzie - dodaje rozmówca Jana Niebudka i podkreśla, że piloci mogą narazić się na kontakt z piorunami, przelatując w pobliżu chmur burzowych albo wręcz w nie wlatując.

W jaki sposób powinni tego unikać? Co się dzieje, gdy maszyna w powietrzu zostanie trafiona przez piorun? Jakie uszkodzenia może on spowodować? W jakie części samolotu trafia najczęściej? Kiedy ostatni raz wydarzyła się tego typu sytuacja? Zapraszamy do wysłuchania dołączonego nagrania audycji.

***

Tytuł audycji: Terminal trzeci
Autor: Jan Niebudek
Gość: Bolesław Radomski (pilot Polskich Linii Lotniczych)
Data emisji:
15.07.2017
Godzina emisji: 
8.44

mk

Czytaj także

Od czego zależy prędkość samolotu?

Ostatnia aktualizacja: 30.05.2017 12:02
Dlaczego myśliwce wojskowe latają szybciej od samolotów pasażerskich, które mają znacznie większą rozpiętość skrzydeł?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Lotnictwo za kulisami, czyli przygotowanie do lotu

Ostatnia aktualizacja: 03.06.2017 12:03
Kapitan rozpoczyna swoją pracę już na godzinę przed startem. Co robi, przed zabraniem nas w podniebną podróż?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Uwaga! wchodzimy w strefę turbulencji

Ostatnia aktualizacja: 24.06.2017 10:00
- My się śmiejemy, że najbardziej widać turbulencje, gdy wylewa się kawa. Jeżeli się wylewa, to znaczy, że turbulencja jest już bardzo poważna - wyjaśnia kapitan Bolesław Radomski z Polskich Linii Lotniczych LOT.
rozwiń zwiń