Centralny Port Komunikacyjny zmieni krajobraz transportowy Polski

Ostatnia aktualizacja: 12.12.2018 20:56
-Budowa Centralnego Portu Lotniczego to bardzo dobry kierunek rozwoju transportu lotniczego w Polsce – uważa Mariusz Szpikowski, dyrektor Lotniska Chopina w Warszawie i prezes Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze, który był gościem programu Bardzo Ważny Projekt w radiowej Trójce.
Audio
  • Dlaczego Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego jest konieczna, wyja snia gość audycji Bardzo Ważny Projekt radiowej Trójki Mariusz Szpikowski, dyrektor Lotniska Chopina w Warszawie i prezes Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze./Arkadiusz Ekiert/.
Zdjęcie ilustracyjne.
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: shutterstock,

Jak dodaje, plany tej inwestycji obejmują nie tylko komponent lotniczy, ale i kolejowy i dzięki temu diametralnie zmieni się krajobraz komunikacyjny naszego kraju.

Dzięki inwestycjom kolejowym związanym z CPK, zmieni się krajobraz transportowy Polski

− Centra demograficzne zostaną połączone między sobą właśnie dzięki kolei, która połączy je też z Centralnym Portem Komunikacyjnym  - większość z dużych miast, oprócz Szczecina, zostanie skomunikowana z CPK w czasie krótszym niż dwie godziny - wymienia korzyści z inwestycji w CPK,  gość radiowej Trójki.

Gość Polskiego Radia mówiąc o CPK podkreśla również konieczność zmian dotyczących lotniska im. Chopina w Warszawie.

Lotnisko im. Chopina nieobojętne dla ponad miliona mieszkańców stolicy

− Przemawia za tym główny argument środowiskowy – czyli uciążliwość odczuwana przez 317 tys. Warszawiaków mieszkających na obrzeżach warszawskiego portu lotniczego – mówi Mariusz Szpikowski.

I dodaje, że uciążliwości lotnisko odczuwa też ponad milion osób, mieszkających w innych dzielnicach Warszawy.

Lotnisko im. Chopina ma swoje ograniczenia operacyjne

I wylicza, że coraz większym ograniczeniem, przy normach hałasu, jest wykonywanie na lotnisku ponad 600 operacji lotniczych (startów i lądowań) na dobę.

− Przy cichszych samolotach możemy dojść do 800 takich operacji, i na tym koniec – mówi prezes PP Porty Lotnicze.

Nawet przy maksymalnej rozbudowie, z lotnisko nie będzie w stanie skorzystać od 9 do 15 mln pasażerów

− To sprawia, że lotnisko Chopina do 2027 r., mimo jego rozbudowy do maksymalnych parametrów, nie będzie w stanie obsłużyć prognozowanego zwiększenia pasażerów, które ma wynieść między 9 a 15 mln pasażerów– podkreśla gość audycji. W zeszłym roku lotnisko obsłużyło 15,7  mln pasażerów – wylicza gość Trójki.

− Te 9-15 mln pasażerów musiałoby zostać odprawione poza lotniskiem Chopiona – podkreśla radiowy gość.

−I dotyczy to tak odlatujących z Warszawy, jak i przylatujących do stolicy, mówi Mariusz Szpikowski.

Stąd Centralny Port Komunikacyjny będzie nie tylko warszawskim lotniskiem, ale portem lotniczym dla całej Polski, podkreśla Szpikowski.

Arkadiusz Ekiert, jk

Czytaj także

Centralny Port Komunikacyjny: głosy za i przeciw

Ostatnia aktualizacja: 13.05.2018 09:51
Centralny Port Komunikacyjny – polski hub lotniczo-kolejowy, którego budowa planowana jest kilkadziesiąt kilometrów od Warszawy rozgrzał posłów podczas ostatniego posiedzenia Sejmu. Opozycja mówi bez ogródek – to gigantomania, koalicja rządząca broni pomysłu i uważa, że to projekt komunikacyjny na miarę XXI wieku.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Prezydent podpisał ustawę o Centralnym Porcie Komunikacyjnym

Ostatnia aktualizacja: 02.06.2018 16:26
Prezydent Andrzej Duda podpisał specustawę, ułatwiającą budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego. Nowe lotnisko ma powstać między Łodzią a Warszawą i ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Do tematu odniósł się w audycji „Gorący Temat” Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK i wiceminister infrastruktury.
rozwiń zwiń