Problemy w czasie podróży samolotem? Pasażer ma swoje prawa

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Problemy w czasie podróży samolotem? Pasażer ma swoje prawa
Lotnisko Chopina Foto: Wikimedia Commons CC / Foma

Czasem podróże samolotami nie przebiegają tak, jakbyśmy sobie tego życzyli. Przyczyn może być mnóstwo, choćby zagubiony bagaż albo opóźniony lot. Jak sobie z tym radzić? Parlament europejski chce, żeby prawa pasażerów linii lotniczych były lepiej chronione.

Posłuchaj

Problemy w czasie podróży samolotem? Pasażer ma swoje prawa (Euranet/Trójka)
+
Dodaj do playlisty
+

W tej sprawie Unia, w ostatnich latach, zrobiła już dużo. Jednak wciąż są jeszcze wątpliwości, co do skuteczności przepisów. Jak tłumaczy jeden z parlamentarzystów zajmujących się tą kwestią - Georges Bach - często unijne prawo nie działa, tak jakbyśmy sobie tego życzyli. - Podróżni są zawsze na gorszej pozycji niż linie lotnicze, są najsłabszym ogniwem w tym biznesie. Zwykle nie zgłaszają reklamacji,  ponieważ sądzą, że cały proces będzie niezwykle długi i kosztowny i wolą dać za wygraną - dodaje europoseł.
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Duńczyków, tylko od dwóch do czterech procent pasażerów dostało takie odszkodowania. - To wynika z nieświadomości pasażerów. Mało kto zdaje sobie sprawę z przysługujących mu praw. O odszkodowania ubiegają się świadomi pasażerowie, którzy dużo latają i wiedzą, że istnieje dyrektywa unijna gwarantująca pasażerom pewne prawa - mówi Krzysztof Moczulski z portalu lotnictwo.net.pl.

Gość audycji "Do południa" przypomina, że wypłata odszkodowania uzależniona jest od wielu czynników. - Nie należy się ono w momencie, gdy wystapiły tzw. siła wyższa, nieprzewidziany strajk albo usterka, której nie dało sie przewidzieć. Bardzo często zdarza się, że samo napisanie reklamacji do linii lotniczej nie wystarczy do jej uznania. Należy później odwołać się do, w przypadku Polski, Urzędu Lotnictwa Cywilnego - dodaje.
- Nie każde opóźnienie uprawnia nas do otrzymania odszkodowania. Najpierw należy zapoznać z dyrektywą unijną. Wystarczy w przeglądarkę internetową wpisać hasło: EU261/04. Wyskoczy nam bardzo dużo dokumentów. Przede wszystkim sprawdzajmy strony unijne, tam są wytyczne, które w bardzo jasny i przejrzysty sposób przedstawiają pasażerom, w jakich wypadkach odszkodowania się należą - mówi gość Marcina Pośpiecha.

Parlament Europejski proponuje doprecyzowanie przepisów. Główne zmiany dotyczą odwołań lotów. Przyczyn, które wyłączają odpowiedzialność przewoźnika za wypłatę odszkodowania i lepszą ochronę bagażu. Zakładając, że te przepisy wejdą w życie może się okazać, ze liczba odszkodowań wzrośnie. Dla linii lotniczych będzie to dodatkowy koszt, a to z kolei może oznaczać, że wzrosną ceny biletów lotniczych.

Zapraszamy do wysłuchania audycji Marcina Pośpiecha, w której Krzysztof Moczulski z portalu lotnictwo.net.pl wyjaśniał unijne prawo dotyczące praw pasażerów linii lotniczych.

(mp)

Polecane