X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Wideo, czyli emigracja rozrywkowa Polaków w PRL

Ostatnia aktualizacja: 15.02.2017 18:26
- Technologia kaset wideo była pierwszą, przy której państwo komunistyczne definitywne zawiodło i nie było w stanie dostarczyć zawartości. Nie było atrakcyjnych filmów i trzeba było sobie radzić samemu - opowiada badacz dziejów filmu i wideo dr hab. Piotr Sitarski.
Audio
  • Jaką rewolucję spowodowały magnetowidy? (Białe plamy/ Trójka)
Rambo, Cobra, ale i Przesłuchanie - technologia VHS, która pojawiła się w Polsce w latach 70. XX wieku, przyniosła znaczące zmiany w dostępie do materiałów audiowizualnych
"Rambo", "Cobra", ale i "Przesłuchanie" - technologia VHS, która pojawiła się w Polsce w latach 70. XX wieku, przyniosła znaczące zmiany w dostępie do materiałów audiowizualnychFoto: kalebdf via Foter.com / CC BY-NC-ND

Wideo i technologia VHS pojawiły się w Polsce w latach 70. minionego wieku i od początku były to zjawiska, wymykające się istniejącym wówczas podziałom politycznym. Magnetowidy i kasety w znacznej mierze stały się rozrywką dla ludzi na całym świecie. W Polsce repertuar telewizyjny czy kinowy nie był proporcjonalny do oczekiwań widzów, więc ratunkiem były kasety VHS.

- Oferta, którą przyniosło ze sobą wideo w ciągu pierwszych kilku lat, to możliwość pokazów zbiorowych o niskiej jakości technicznej, bo kopie były marne. Równie ważnym czynnikiem jak filmy, był sam fakt kontaktu z techniką, która była zupełnie nowa. Dawało to poczucie obcowania z czymś, co jest zachodnie, niekontrolowane i nowoczesne - opowiada dr hab. Piotr Sitarski.

Kluby czy prywatne spotkania? W audycji opowiadamy o tym, jak rozwijała się popularność kaset wideo w Polsce i kto był "ojcem założycielem" tej inicjatywy. Mówimy również, jak rozpowszechniano taśmy, kto miał do nich w PRL najłatwiejszy dostęp i jak państwo starało się kontrolować dystrybucję.

***

Tytuł audycji: Białe plamy
Prowadzi: Mirosław Biełaszko
Autor materiału: Arkadiusz Ekiert
Goście: Bartłomiej Kluska (badacz dziejów filmu i wideo, Instytut Pamięci Narodowej w Łodzi), dr hab. Piotr Sitarski (Kierownik Zakładu Historii i Teorii Filmu, Uniwersytet Łódzki)
Data emisji: 15.02.2017
Godzina emisji: 15.07

sm/ei

Czytaj także

Największa ofiara stanu wojennego - ludzka solidarność

Ostatnia aktualizacja: 14.12.2016 18:26
- Wprowadzenie stanu wojennego to było zabicie solidarności. I nie tylko tej przez duże "s", ale - co gorsze - tej przez małe. Było to stłamszenie codziennej ludzkiej życzliwości i nie wiem, czy ją jeszcze kiedyś odbudujemy - mówi historyk, dr Grzegorz Majchrzak.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zakręty i ślepe zaułki powojennego kina w Polsce

Ostatnia aktualizacja: 12.01.2017 00:29
- "Zakazane piosenki" czy "Skarb" wymienia się jako najważniejsze powojenne filmy, bo należą do kina wczorajszego. Kiedy przyszło jutro, to zrobiło się strasznie – mówi historyk prof. Jerzy Eisler.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jazz za żelazną kurtyną. "Reakcje były ważniejsze niż muzyka"

Ostatnia aktualizacja: 19.01.2017 00:56
- To nie jest tak, że Gomułka wcale nie był fanem jazzu, choć nie był zwolennikiem fermentu w kulturze. Jeśli jazzmani nie angażowali się politycznie, to mogli mieć niszę, w której mogli funkcjonować po swojemu - mówi prof. Andrzej Chojnowski, historyk.
rozwiń zwiń