Mobilność, stabilność i wzmocnienie, czyli aktywny przerywnik dnia

Ostatnia aktualizacja: 02.04.2020 17:30
Zgodnie z zaleceniami rządu, od 1 kwietnia uprawianie joggingu nie jest możliwe, a skumulowana energia u osób przyzwyczajonych do codziennych treningów musi przecież znaleźć jakieś ujście.
Audio
  • Jak wzmocnić nasze ciało w czterech ścianach? (Biegam, bo lubię/Trójka)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock.com/Gorodenkoff

Czas, który zwykle wykorzystujemy na bieganie na zewnątrz, możemy spożytkować na ćwiczenia rozciągające, stabilizacyjne i wzmacniające. O tym, czemu służą, opowiedział w Trójce dr n. med. Remigiusz Rzepka. – Ćwiczenia, które zaplanowaliśmy, ułożyliśmy w trzy bloki. To czy, zrobimy to wszystko za jednym zamachem, zależy od determinacji i warunków, w których ta osoba się znajduje. Nie ma żadnych przeciwwskazań, aby te ćwiczenia wykonywać dwa albo trzy razy dziennie. Możemy wykorzystać to jako aktywny przerywnik – zachęca lekarz.

1. Praca nad mobilnością

W języku ekspertów od treningu mobilność to zdolność układu nerwowego do wykonania ruchu w stawie lub kilku stawach szybko i bez bólu. W skrócie – to, co pozwala przygotować ciało do aktywności. Do ćwiczeń pozytywnie wpływających na mobilność należą: rozciąganie, rolowanie rollerem lub piłką, ćwiczenia z gumą oraz ćwiczenia z ciężarem ciała.

2. Stabilność tułowia

Stabilność tułowia jest niezwykle istotna z punktu widzenia codziennego funkcjonowania sportowca, zarówno rekreacyjnego, jak i zawodowego. Ćwiczenia te wzmacniają gorset mięśniowy tułowia, który kontroluje każdy ruch naszego ciała. 

Zdjęcie ilustracyjne  (fot: shutterstock.com/fizkes) Zdjęcie ilustracyjne (fot: shutterstock.com/fizkes)

3. Ćwiczenia wzmacniające

Odpowiednio przygotowane ćwiczenia pomagają wzmocnić już rozciągnięte ciało poprzez proste rozwiązania do zrealizowania w domu z minimalnym nakładem sprzętu. Przykłady ćwiczeń wzmacniających to np. wiosłowanie, balansowanie na jednej nodze lub wchodzenie na skrzynię.

***

Tytuł audycji: Biegam, bo lubię
Prowadzą: Krzysztof Łoniewski
Gość: dr n. med. Remigiusz Rzepka (Enel-Sport)
Data emisji: 02.04.2020 
Godzina emisji: 17.22

kr



Czytaj także

Aktywność fizyczna w służbie odporności

Ostatnia aktualizacja: 13.03.2020 17:25
Od dawna mówi się, że aktywność fizyczna, jak na przykład bieganie, zbawiennie wpływa na naszą odporność. Czy faktycznie tak jest? 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Marcin Konieczny zdradza trzy sposoby na bezpieczny trening

Ostatnia aktualizacja: 19.03.2020 17:30
Ci, którzy w obliczu wirusa nie zrezygnowali z aktywności fizycznej, odnajdują się obecnej sytuacji dużo lepiej. Jak trenować, by zachować wszelkie normy bezpieczeństwa, a jednocześnie utrzymać kondycję na stałym poziomie?
rozwiń zwiń