Trening w hipoksji, czyli wysokie góry w… Warszawie

Ostatnia aktualizacja: 25.02.2021 17:27
Hipoksja to medyczny termin, w skrócie oznaczający niedobór tlenu w organizmie. Brzmi niebezpiecznie, prawda? Okazuje się, że w kontrolowanych warunkach niedotlenienie może sprzyjać zarówno profesjonalnym sportowcom, jak i dużo wymagającym od siebie amatorom, którzy dzięki tej specyficznej metodzie treningu mogą lepiej dotlenić swój organizm.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock.com/ Flamingo Images

marcin lewandowski 1200.jpg
"Jak nie pojadę do RPA, to wynajmę pokój hipoksyjny". Marcin Lewandowski mocno trenuje przed IO w Tokio

Na siłowni jak w górach

Dzięki tlenowi nasze komórki wytwarzają energię niezbędną do życia. Nasz organizm zabezpiecza nas przed jego niedoborem, uruchamiając szereg procesów adaptacyjnych, w tym produkcję hormonu nazywanego erytropoetyną, odpowiedzialnego za wytwarzanie czerwonych krwinek, które z kolei przenoszą tlen z płuc do pozostałych tkanek organizmu. 

Posłuchaj
03:08 Trojka Biegam bo lubie 2021_02_25-17-17-52.mp3 Hipoksja – jakie są korzyści z treningu bez tlenu? (Biegam, bo lubię/Trójka)

 

Wprowadzenie się w stan hipoksji pozwala osiągnąć szczyt możliwości naszego organizmu – ta metoda jest stosowana w branży sportowej od lat. W Warszawie powstała pierwsza siłownia oferująca imitację treningu wysokogórskiego, symulująca warunki panujące 3 000 m n.p.m. O wrażeniach po tej niecodziennej formie wzmacniania kondycji opowiedział specjalizujący się w biegu na 800 metrów lekkoatleta Adam Kszczot. 

– Dało to fantastyczne efekty. Czułem się naprawdę świetnie – zaskakuje sportowiec. – Łatwo jest zrobić pierwszy krok, ale już trudniej jest pobiec 800 metrów i spędzić więcej czasu w tej niekomfortowej strefie – dodaje.

Zainteresowanie działaniem hipoksji jest w środowisku sportowym coraz większe, dlatego Centralny Ośrodek Sportu dąży do...

Opublikowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Poniedziałek, 8 lutego 2021

Trening w hipoksji – kto powinien go unikać?

Zastosowanie hipoksji w treningu wpływa pozytywnie nie tylko na wyniki sportowe w dyscyplinach szybkościowo-siłowych, ale także na umiejętność skupienia się, co jest przydatne m.in. w sportach strzeleckich. Na taką formę treningu nie mogą sobie pozwolić osoby zmagające się z chorobami kardiologicznymi, cukrzycą i nadciśnieniem tętniczym. 

Trening w warunkach hipoksji, AWF Katowice/Michał Karnowski

Gościem audycji był również Igor Błachut, który w jedyny w swoim rodzaju, poetycki sposób, zachęcił słuchaczy "Biegam, bo lubię" do biegania na orientację.

***

Tytuł audycji: Biegam, bo lubię
Prowadzi: Krzysztof Łoniewski
Goście: Adam Kszczot (lekkoatleta specjalizujący się w biegu na 800 metrów), Igor Błachut (dziennikarz i komentator sportowy)
Data emisji: 25.02.2021
Godzina emisji: 17.17

kr

Czytaj także

Bieganie zimą: prawie same plusy

Ostatnia aktualizacja: 17.12.2020 17:30
Czy to zły czas na bieganie? Raczej nie, chociaż niektórzy – szczególnie ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z tym sportem – obawiają się biegać zimą. Bo pogoda nie sprzyja, bo podłoże śliskie i niebezpieczne. Jak to więc z tym jest?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Ważna sprawa: talerz biegacza

Ostatnia aktualizacja: 21.01.2021 17:45
Dla osoby biegającej kwestia odżywiania należy do najważniejszych. Wiadomo, że jadłospis zmienia się w zależności od natężenia treningów, pokonywanych dystansów, ale czy dotyczy to także kalendarza? Co jeść przed i po treningu o tej porze roku?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jak zostać morsem? Trenować z głową!

Ostatnia aktualizacja: 28.01.2021 17:45
Morsowanie – ostatnio bardzo modne, a zarazem będące obiektem żartów i... memów. Co warto o nim wiedzieć? Jak rozpocząć przygodę z kąpielami w lodowatej wodzie? Czy przydadzą się one biegaczom?
rozwiń zwiń