Przebieżka – niesłusznie lekceważona

Ostatnia aktualizacja: 25.03.2021 17:30
Przebieżka, choćby nawet 30-minutowa, to ważny, choć często lekceważony element treningu. A przecież taki trucht można wykorzystać w wieloraki sposób, zależnie od celów, jakie przed sobą postawimy.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock.com/baranq

zdrowe jedzenie shutter 1200  Elenadesign.jpg
Odporność – co ją buduje?

Przebieżkę można potraktować np. jako rozgrzewkę przed planowanym biegiem głównym. Ale może też stać się głównym elementem treningu, jeśli spełnia funkcje np. regeneracyjne.


Posłuchaj
02:58 TROJKA Biegam bo lubie 2021_03_25 17-19-52.mp3 Pamiętajmy o przebieżce (Biegam, bo lubię/Trójka)

– Parametry, które wybierzemy sobie do takiej przebieżki – intensywność, warunki, w których biegamy, podłoże, stopień nachylenia – determinują korzyści, jakie osiągniemy. I to dotyczy zarówno amatorów, jak i półprofesjonalistów czy zawodników – tłumaczy dr Remigiusz Rzepka, szef przygotowania motorycznego piłkarskiej reprezentacji Polski za czasów Adama Nawałki.

– 30 minut poświęcone na wysiłek o intensywności średnioumiarkowanej może być znakomitym czynnikiem regeneracyjnym po ciężkim dniu, a czasami też nawet po ciężkiej pracy fizycznej – wskazuje dr Rzepka. – Pozwala oczyścić ciało, natlenić organizm oraz, w pewnym aspekcie, oczyścić umysł – wylicza.


***

Tytuł audycji: Biegam, bo lubię
Prowadzi: Krzysztof Łoniewski
Data emisji: 25.03.2021
Godzina emisji: 17.19

pr


Czytaj także

Ważna sprawa: talerz biegacza

Ostatnia aktualizacja: 21.01.2021 17:45
Dla osoby biegającej kwestia odżywiania należy do najważniejszych. Wiadomo, że jadłospis zmienia się w zależności od natężenia treningów, pokonywanych dystansów, ale czy dotyczy to także kalendarza? Co jeść przed i po treningu o tej porze roku?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Trening w hipoksji, czyli wysokie góry w… Warszawie

Ostatnia aktualizacja: 25.02.2021 17:27
Hipoksja to medyczny termin, w skrócie oznaczający niedobór tlenu w organizmie. Brzmi niebezpiecznie, prawda? Okazuje się, że w kontrolowanych warunkach niedotlenienie może sprzyjać zarówno profesjonalnym sportowcom, jak i dużo wymagającym od siebie amatorom, którzy dzięki tej specyficznej metodzie treningu mogą lepiej dotlenić swój organizm.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Bieganie – najzdrowsza z używek. Zaskakujące odkrycie badaczy z Hamburga

Ostatnia aktualizacja: 18.03.2021 17:27
W "Biegam, bo lubię" już nie raz mówiliśmy o dobroczynnym działaniu aktywności fizycznej na produkcję endorfin, które to z kolei wprawiają nas w stany euforyczne. Z ustaleń naukowców z Uniwersyteckiego Centrum Medycznego Hamburg-Eppendorf wynika, że tzw. euforia biegacza nie jest wynikiem produkcji endorfin, lecz kannabinoidów, substancji chemicznych w swoim działaniu podobnych do konopi indyjskich.
rozwiń zwiń