Trening motoryczny: czym jest i komu służy?

Ostatnia aktualizacja: 30.09.2021 17:30
Czym jest trening motoryczny? Dlaczego właściwie wszyscy biegacze powinni do treningu włączyć jego elementy? Tym bardzo ważnym kwestiom była poświęcona dzisiejsza audycja „Biegam, bo lubię”.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock.com/Khosro

bieg na orientację  jesień zawody las 1200.jpg
Biegi na orientację: duża niewiadoma i duża przyjemność

Trening motoryczny to w skrócie taki trening, który ma cel prewencyjny, czyli to jest wszystko, co, w przypadku jeśli dużo biegamy, może pomóc uniknąć kontuzji o charakterze przeciążeniowym. – Drugi, równie ważny element treningu motorycznego to poprawa takich aspektów, jak siła i wytrzymałość siłowa, które pomagają biegać dłużej i intensywniej – mówi dr Remigiusz Rzepka.


Posłuchaj
05:17 TROJKA Biegam bo lubie 2021_09_30 17-19-50.mp3 Zalety treningu motorycznego (Biegam, bo lubię/Trójka)

– Nim zaczniemy trening motoryczny, dobrze jest odwiedzić specjalistę, który w prosty i krótki sposób oceni aktualne możliwości i zakres ruchu kończyn dolnych: staw skokowy, staw biodrowy – wskazuje Trójkowy gość. – Sprawdzi też technikę poruszania się, czyli sprawdzi mobilność w obszarze tułowia i obręczy barkowej. To wszystko po to, aby zaordynować ćwiczenia, które pozwolą nam lepiej radzić sobie z własnym ciałem, elastyczniej funkcjonować w trakcie biegania – wyjaśnia.

– Po takiej ocenie, jeśli jest ona pozytywna, możemy wprowadzić ćwiczenia kształtujące, czyli wszystko to, co pomaga poprawić siłę, aby lepiej biegać – dodaje.

– Pierwsze odczucie wprowadzonych korekcji to większa swoboda ruchu. Drugie odczucie po dłuższym czasie od wprowadzenia treningu motorycznego kształtującego (siła, wytrzymałość siłowa, poprawa stabilności tułowia) to jest poprawa ekonomii. Pokonując ten sam dystans biega się lepiej, swobodniej i szybciej regenerują się siły – tłumaczy dr Rzepka.


***

Tytuł audycji: Biegam, bo lubię
Prowadzi: Krzysztof Łoniewski
Data emisji: 30.09.2021
Godzina emisji: 17.19

pr

Czytaj także

Większe tempo biegu – mniejsze zakwasy?

Ostatnia aktualizacja: 13.02.2020 17:25
W poprzedniej audycji "Biegam, bo lubię" poruszyliśmy wątek "wypłukiwania" z organizmu kwasu mlekowego. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jak prawidłowo wzmacniać nogi?

Ostatnia aktualizacja: 28.05.2020 17:26
Jeżeli komuś się wydaje, że samo bieganie wzmacnia nogi, jest w grubym błędzie. Co więc zrobić, aby trening tej części ciała był skuteczny? O tym opowiada w audycji dr Remigiusz Rzepka.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Warszawska "1 Mila" w czterech wariantach

Ostatnia aktualizacja: 02.09.2021 17:30
Koniec wakacji oznacza zarazem wysyp ciekawych imprez biegowych. Warto wziąć w nich udział, dopóki jest odpowiednia pogoda. No i zanim kolejna fala pandemii, która właśnie nadchodzi, nie spowoduje, że odwołane zostaną wszystkie imprezy. A więc korzystajmy, dopóki możemy!
rozwiń zwiń