Co jeść po bieganiu? Dietetyk podpowiada

Ostatnia aktualizacja: 28.10.2021 14:30
Dlaczego posiłek po bieganiu jest koniecznością? Bo tak naprawdę to regeneracja powoduje, że wzrasta poziom sportowy biegacza. Oczywiście, ważne jest to, co się dzieje na treningu, ile człowiek z siebie daje, jednak kluczowe znaczenie ma odpowiednia regeneracja. Chodzi o to, że organizm musi uzupełnić stracone elementy, a posiłek ich dostarcza.
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjneFoto: pixabay.com/Unsplash/domena publiczna

Tu pojawia się kwestia, jak szybko należy zjeść ten posiłek. Jeśli biega się często (np. dwa razy dziennie) bądź profesjonalnie, warto to zrobić w ciągu 30 minut, góra godziny, po zakończeniu treningu. W przypadku biegania amatorskiego, a o takim mówimy w "Biegam, bo lubię", ten czas wydłuża się do dwóch godzin. Ale pamiętajmy: posiłek jest niezbędny!


shutterstock_biegacze 1200.jpg
Ważna sprawa: talerz biegacza

Posłuchaj
03:06 TROJKA Biegam bo lubie 2021_10_28 14-16-26.mp3 Co i jak jeść po bieganiu (Biegam, bo lubię/Trójka)

O czym powinniśmy pamiętać, przygotowując jedzenie? – Posiłek po dużej aktywności fizycznej przede wszystkim powinien być dobrze zbilansowany. Powinien zawierać zarówno węglowodany złożone, jak i odpowiednią ilość białka i tłuszczu. Aktywność powoduje wytwarzanie wolnych rodników tlenowych, dlatego posiłek powinien być również bogaty w antyoksydanty – wskazuje dietetyk Hanna Stunicka-Fiedorow.

Jak w takim wypadku powinien wyglądać przykładowy posiłek biegacza amatora po treningu? – Zaproponowałabym np. bogatą w żelazo i magnez kaszę gryczaną z pieczoną dynią, która zawiera bardzo dużo beta-karotenu, czyli antyoksydantów. A do tego jakąś pieczoną rybę morską, bogatą w dobre tłuszcze: kwasy omega 3, również o działaniu przeciwzapalnym. Oczywiście nie możemy zapomnieć o zieleninie, dlatego całe to danie polecam posypać dużą ilością natki pietruszki – przedstawia swoją propozycję Trójkowy gość.


***

Tytuł audycji: Biegam, bo lubię
Prowadzi: Krzysztof Łoniewski
Gość: Hanna Stunicka-Fiedorow (dietetyczka)
Data emisji: 28.10.2021
Godzina emisji: 14.16

pr


Czytaj także

Co biegacz powinien jeść zimą?

Ostatnia aktualizacja: 11.02.2016 19:55
- Dieta zimowa powinna być pełnowartościowa i musi dostarczyć nam wszystkie składniki odżywcze. To trudne, bo mamy ograniczony dostęp do warzyw i owoców - mówi Aleksandra Sulej, dietetyk.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Trening i dieta – nierozłączna para

Ostatnia aktualizacja: 01.10.2020 17:40
Wielu z nas wzięło się za bieganie, żeby schudnąć. Jeżeli do treningów nie dołączymy odpowiedniego odżywiania, na dłuższą metę nic dobrego z tego nie wyniknie. – Prawidłowa dieta jest podstawą efektów sylwetkowych i zdrowotnych – potwierdza dietetyk kliniczny Roksana Środa.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Odporność – co ją buduje?

Ostatnia aktualizacja: 11.03.2021 17:45
Niefajna pogoda za oknem to nie powód, aby odłożyć treningi. Tym bardziej że eksperci wskazują: aktywność fizyczna, a w tym oczywiście bieganie, buduje odporność! A co jeszcze może pomóc, by organizm łatwiej zwalczał wszelkie infekcje i wirusy?
rozwiń zwiń