Regeneracja po treningu – radzi specjalista

Ostatnia aktualizacja: 04.11.2021 14:30
– W jaki sposób szybko dojść do siebie po treningu? – to pytanie zadaje sobie wielu biegaczy. Bo jeśli mamy np. przed południem ważne spotkanie biznesowe, to wyjściem jest rezygnacja z porannego treningu. A może jednak jest jakiś inny sposób pozwalający mimo wszystko pobiegać?
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock.com/baranq

– Sauna jest bardzo dobrym środkiem regeneracyjnym. Oczywiście odpowiednio stosowana i w odpowiednim czasie i dawce – radzi dr Remigiusz Rzepka, spec od przygotowania motorycznego piłkarskiej kadry Adama Nawałki.


posiłek śniadanie jajko 1200x660.jpg
Co jeść po bieganiu? Dietetyk podpowiada

Posłuchaj
03:40 TROJKA Biegam bo lubie 2021_11_04 14-18-24.mp3 Jak się regenerować po treningu? (Biegam, bo lubię/Trójka)

– Polecam krótkie bodźce. Czyli prysznic po treningu, wytarcie ciała, wcześniej jeszcze odpowiednie nawodnienie i wejście do sauny na krótki czas. "Krótki czas" to pojęcie jest bardzo indywidualne: od 2 do 4 minut. Ale chodzi o pierwsze krople potu na ciele – tłumaczy dr Rzepka. – Na tym kończy się pierwszy etap: wychodzimy z sauny i się schładzamy. Przy czym chodzi o dłuższe schłodzenie, a nie jednorazowe zlanie zimną wodą – wyjaśnia.

Po takim schłodzeniu znowu należy się wytrzeć ręcznikiem i chwilę odpocząć. – Potem możemy znowu wejść do sauny. Taki cykl możemy powtórzyć trzy do pięciu razy – radzi Trójkowy ekspert.

W zależności od celu, jaki chcemy uzyskać, możemy ten cykl zakończyć zimnym bodźcem albo ciepłym.

– Jeżeli chcemy się bardziej rozluźnić, to zakończymy go sauną, ewentualnie ciepłym prysznicem. Jeżeli chcemy zostawić uczucie pobudzenia, to zostaniemy po całym cyklu schłodzeni zimną kąpielą końcową – dodaje gość Krzysztofa Łoniewskiego.


***

Tytuł audycji: Biegam, bo lubię
Prowadzi: Krzysztof Łoniewski
Data emisji: 4.11.2021
Godzina emisji: 14.18

pr


Czytaj także

Biegi na orientację: duża niewiadoma i duża przyjemność

Ostatnia aktualizacja: 04.03.2021 17:30
Michał Olejnik, reprezentant Polski w bieganiu na orientację, od niedawna mieszka w Szklarskiej Porębie. Co zadecydowało o wyborze tej dyscypliny, a także o przeprowadzce do tego, skądinąd wspaniałego, karkonoskiego kurortu?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Treningi jesienne. Jak zmienić dietę?

Ostatnia aktualizacja: 16.09.2021 17:19
– Na pewno zwiększyłabym ilość witaminy C i niezbędnych kwasów tłuszczowych omega-3 jedno i wielonienasyconych. Jeśli biegacz lubi tłuste ryby: łososia, makrelę, śledzia, szprotki, śmiało, niech się zajada – radzi dietetyczka Sylwia Maksym.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jesienny trening. Jak wygrać z przesileniem?

Ostatnia aktualizacja: 14.10.2021 14:30
– Dla większości październik to walka z jesiennym przesileniem. Dla innych to walka o jak najlepsze wyniki. W tym okresie pada wiele rekordów życiowych. Po całym roku jesteśmy wytrenowani, a nasz organizm oddaje nam pracę, którą wykonaliśmy – mówił Trójkowy trener w audycji "Biegam, bo lubię". 
rozwiń zwiń