X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Sparzona ręka Flauberta i romantyczne wampiry

Ostatnia aktualizacja: 22.11.2016 03:00
Gustave Flaubert mówił, że "Pani Bovary to ja". - Miał on poczucie wielkiej rewolucji nowożytnej, którą był romantyzm w Europie. Napisał w którymś z listów "tędy przeszedł romantyzm" w znaczeniu, że nic nie będzie takie samo jak wcześniej - mówi eseistka Renata Lis.
Audio
  • Co stanowi o wyjątkowości "Szkoły uczuć" Gustave'a Flauberta? (Trójkowy chuligan literacki/ Trójka)
Przetworzony portret Gustawa Flauberta stworzony ok. 1895 r. przez siostrzenicę pisarza Caroline Commanville
Przetworzony portret Gustawa Flauberta stworzony ok. 1895 r. przez siostrzenicę pisarza Caroline CommanvilleFoto: Wikimedia/domena publiczna

Zakwestionował realizm Balzaca, odżegnywał się od naturalizmu Zoli, a dla Francuzów stał się niezwykle ważnym twórcą XIX-wiecznej powieści, który opowiedział im ich własną historię. - Odbyło się to na łamach "Szkoły uczuć", gdzie opisał rewolucję lutową 1848 roku i można powiedzieć, że ta książka dla Francuzów zaświadcza o imaginarium społecznym, problemach i debatach politycznych, ekonomicznych, gospodarczych, dotyczących sztuki, itp. - opowiada prof. Remigiusz Forycki.

Jak dodaje Renata Lis, w całej twórczości pisarza odczuwalne jest rozliczanie się z romantyzmem, epoką, której był beneficjentem i ofiarą. Nurt ten, jak wyjaśnia eseistka, ukształtował go, a jednocześnie pisarz nieustannie dobijał swojego "wampira romantycznego". - Gustave Flaubert nie przyznaje się, że był romantykiem, a warto pamiętać, że wiele z jego utworów ma dwie wersje, w tym jedną w stylu romantycznym - dodaje romanista.

Czym była sparzona ręka pisarza? Jak powstawały książki Gustave’a Flauberta? Co jego dzieła mają wspólnego z filmem? Więcej w nagraniu audycji.

***

Tytuł audycji: Trójkowy chuligan literacki
Prowadził: Mateusz Matyszkowicz
Goście: 
Renata Lis (eseistka), prof. Remigiusz Forycki (romanista z Uniwersytetu Warszawskiego)
Data emisji:
20.11.2016
Godzina emisji: 21.09

sm/fbi

Czytaj także

Czy Leopold Tyrmand był literackim chuliganem?

Ostatnia aktualizacja: 07.11.2016 14:31
- Zaczynamy nasz cykl od bohatera mojego dzieciństwa, młodości i wczesnych lat dorosłości, czyli Leopolda Tyrmanda - powiedział Mateusz Matyszkowicz w pierwszej audycji "Trójkowy chuligan literacki".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Mądre, błyskotliwe i uniwersalne. Terapeutyczne aforyzmy Leca

Ostatnia aktualizacja: 16.11.2016 19:10
- Wielkość Stanisława Jerzego Leca polega na tym, że jak go dobrze poczytać, to znajdziemy w jego tekstach wszystko - mówi Daniel Zych, znawca i interpretator poezji.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Nieuleczalna choroba i chwile zapomnienia

Ostatnia aktualizacja: 18.11.2016 16:40
- Główny bohater książki to trudna postać. Los tak sprawił, że ogląda swoje życie przez okno - mówi o swojej książce pt. "To nie jest opowieść dla młodych ludzi" Anna Janyska.
rozwiń zwiń