X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Malczewski o Słowackim – niezwykła wystawa w Muzeum Narodowym

Ostatnia aktualizacja: 24.07.2019 11:00
W tym wydaniu audycji wyjątkowo nie rozmawialiśmy o prozie. Od 25 lipca w Muzeum Narodowym w Warszawie będzie można oglądać wystawę "Na jednej strunie: Malczewski i Słowacki", gdzie zobaczymy obrazy Jacka Malczewskiego powstałe pod wpływem poematów wieszcza.
Audio
  • Malczewski maluje o Słowackim (Przodownicy lektury/Trójka)
Fragment obrazu Śmierć Ellenai Jacka Malczewskiego powstałego z inspiracji poematem Słowackiego Anhelli
Fragment obrazu "Śmierć Ellenai" Jacka Malczewskiego powstałego z inspiracji poematem Słowackiego "Anhelli" Foto: wikimedia/domena publiczna

Malczewski urodził się w 1854 roku, czyli pięć lat po śmierci Juliusza Słowackiego, mimo to czuł się szczególnie związany z poetą. Co łączyło tych dwóch tak ważnych dla polskiego malarstwa i i literatury artystów? 

– Trudno wyobrazić sobie, że Malczewski zostałby malarzem, gdyby nie inspiracja Słowackim przekazana za pośrednictwem jego ojca, który był jego wielkim wielbicielem – opowiadał Piotr Koprzak, współkurator wystawy.  Ten związek ze Słowackim dziś już nie jest tak czytelny jak był jeszcze w czasach młodości Malczewskiego czy w czasach, kiedy był profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie – dodał.

W audycji poruszyliśmy także temat genezy tytułu wystawy oraz konkretnych dzieł, które będziemy mogli podziwiać w Muzeum Narodowym.

Zapraszamy do odsłuchania dołączonego nagrania.

***

Tytuł audycji: Przodownicy lektury
Prowadzi: Mariusz Cieślik
Gość: Anna Grochala i Piotr Koprzak (kustosze Muzeum Narodowego w Warszawie, kuratorzy wystawy "Na jednej strunie: Malczewski i Słowacki")
Data emisji: 24.07.2019
Godzina emisji: 10.15

kr

Czytaj także

Słowa'cki Dramaty Wszystkie

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2009 00:03
W ramach roku Słowackiego Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza na cykl spektakli-wykładów „Słowacki. Dramaty wszystkie” z udziałem znawców twórczości Juliusza Słowackiego, literaturoznawców, dramaturgów oraz reżyserów.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Czterdzieści i cztery". Jak potoczyłyby się losy Polski, gdyby istniały równoległe Europy?

Ostatnia aktualizacja: 26.09.2016 14:57
- Moja powieść to trochę rozszerzenie tego, co naprawdę robiły mocarstwa, które z jednej strony poszerzały swoje kolonie, a z drugiej wciąż walczyły w starej Europie. Tyle, że nową ziemią nie są już Indie czy Przylądek Dobrej Nadziei, a równoległe Europy - mówił w Trójce Krzysztof Piskorski.
rozwiń zwiń

Czytaj także

A to Polska właśnie

Ostatnia aktualizacja: 10.02.2019 22:00
Jedna z najsłynniejszych fraz z "Wesela" Wyspiańskiego, która przedostała się do języka naszych kulturalnych rozmów o Polsce, sygnalizuje tematy/wątki, które pojawiły się w drugim lutowym wydaniu MBK.
rozwiń zwiń