Section05

Laboratorium reportażu

Section07
O audycji

Zaprasza Janusz Deblessem.

Ścieżka dźwiękowa towarzyszy naszemu życiu, choć nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę. (To przecież nie jest bez znaczenia, czy samochód nadjeżdża z prawej, czy z lewej strony!) Staramy się tę ścieżkę dźwiękową nagrać, wydobyć, omówić, uszlachetnić w przekazie artystycznym. Niebagatelną rolę w tym procesie odgrywa muzyka.

"Laboratorium Reportażu w Trójce" – pod tym hasłem, raz w miesiącu, zapraszamy Państwa na dwugodzinne reportażowe spotkanie – reporterski magazyn, tworzony przez reporterów.

Co to jest reportaż? Kiedy już zbierzemy podstawowe dziennikarskie informacje, kiedy już wiemy: kto, co, gdzie, jak i kiedy, zadajemy pytanie: dlaczego? Wielokrotnie. Od tego pytania: "Dlaczego?" zaczyna się reportaż.

Staramy się spojrzeć na reportaż w całości, niezależnie od medium. Interesuje nas twórczość dokumentalna (non-fiction). Rozmawiamy o tekstach, książkach, o zdjęciach reporterskich, fotoreportażach, filmie dokumentalnym, o dokumencie w teatrze, o komiksach dokumentalnych i o reportażu radiowym.

Jak to się robi? Dlaczego tak? Czy można by inaczej? Doświadczeni reporterzy (żeby nie użyć nieco nadmiarowego słowa "reportażyści") mówią, że ludzi zawsze interesuje, co ludzie robią i jak ludzie to robią. Co naukowcy na to?

Nasza audycja powstaje w ścisłym związku z Laboratorium Reportażu Uniwersytetu Warszawskiego. Ta wyspecjalizowana placówka badawczo-naukowa, wymyślona przez Marka Millera i przez niego prowadzona, kształci studentów – także w zakresie reportażu radiowego. Najlepsze prace radiowe staramy się Państwu przedstawiać, z nadzieją na powiew świeżości, nowe podejście do tematów i do medium. Przy okazji poznają Państwo debiutantów. Często słyszymy pierwsze prace, z ryzykiem usłyszenia pewnych niedoskonałości warsztatowych, nie najlepszej jakości nagrań. Wierzymy, że to pomaga również zrozumieć, jak trudną i pracochłonną formą jest reportaż radiowy, w którym wszystko opowiadamy dźwiękiem i dlaczego właśnie jakość tego dźwięku (nagrania, realizacji, użytej muzyki, archiwaliów) decyduje o przekazie treści.

To się dzieje w nocy z niedzieli na poniedziałek od północy do 2.00 (zwykle trzeci poniedziałek miesiąca). Do usłyszenia!

Prowadzący