Unia Europejska reguluje przepisy dotyczące praw pasażerów samolotów

Ostatnia aktualizacja: 18.01.2018 19:05
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej nr 261 z 2004 roku reguluje przepisy dotyczące przypadków opóźnienia, odwołania lotu czy odmowy przyjęcia pasażerów na pokład.
Audio
  • Unia Europejska reguluje przepisy dotyczące praw pasażerów samolotów cz.1 (Żyjemy w Europie/Trójka)
  • Unia Europejska reguluje przepisy dotyczące praw pasażerów samolotów cz.2 (Żyjemy w Europie/Trójka)
  • Unia Europejska reguluje przepisy dotyczące praw pasażerów samolotów cz.3 (Żyjemy w Europie/Trójka)
  • Unia Europejska reguluje przepisy dotyczące praw pasażerów samolotów cz.4 (Żyjemy w Europie/Trójka)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Josef Hanus/Shutterstock

Rozporządzenie to mówi o obowiązkach przewoźników wobec pasażerów. Jeśli ci drudzy dowiedzą się o odwołaniu lotu na mniej niż 14 dni przed jego terminem, a przewoźnik nie zaproponuje alternatywnego przelotu, osobie, która kupiła bilet, przysługuje odszkodowanie. Może ono wynosić od 250 do 600 euro, w zależności od długości trasy.

W roku 2017 polskie lotniska obsłużyły ponad 40 milionów podróżnych. Rośnie też liczba pasażerów tranzytowych. Zdarzają się opóźnienia. Ich przyczyny mogą być różne: od pogody, przez usterki techniczne, kończąc na awaryjnych lądowaniach (jak to, które miało miejsce niedawno na Okęciu). W roku 2017 mieliśmy chaos w Ryanairze, bankructwo Air Berlin, awarię systemu informatycznego w British Airways. Jednak prawie od początku naszej obecności w Unii Europejskiej chronią nas przepisy unijnego rozporządzenia z 2004 o prawach pasażerów.

Jeśli spełnione będą odpowiednie warunki, w przypadkach takich jak wymienione wcześniej podróżny może liczyć na rekompensatę. – Jeżeli spotka nas nieregularność w przelocie, możemy złożyć reklamację do przewoźnika. Jeśli w ciągu 30 dni nie będzie odpowiedzi lub będzie ona niesatysfakcjonująca, możemy złożyć skargę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Jeśli przewoźnik nie ma biura w Polsce. składamy reklamację w takiej formie, jaką udostępnia nam linia lotnicza – mówi Eliza Jakubowska z Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Liczba pasażerów uprawnionych do wypłaty odszkodowania za rok 2017 okazała się rekordowa. Takie prawo ma co najmniej 140 tys. pasażerów. Kwota tych roszczeń to ponad 170 milionów złotych.

Zapraszamy do słuchania dołączonego nagrania audycji.

***

Tytuł audycji: Euranet Plus  Żyjemy w Europie
Prowadzi:
Jan Niebudek
Goście: Eliza Jakubowska (Urząd Lotnictwa Cywilnego)
Data emisji: 18.01.2018
Godziny emisji: 9.22, 10.24, 11.12, 11.34

ml/mk

Czytaj także

Overbooking. Czy linie lotnicze mogą nas wyrzucić z samolotu?

Ostatnia aktualizacja: 22.04.2017 11:04
Do takiego zdarzenia doszło w samolocie linii United Airlines na trasie z Chicago do Louisville. 69-letni lekarz, David Dao, jako jeden z czterech pasażerów, został poproszony o ustąpienie miejsca, na którym już siedział.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Ranking linii lotniczych. Z kim warto podróżować?

Ostatnia aktualizacja: 08.07.2017 14:00
Firma Skytrax po raz kolejny ogłosiła ranking najlepszych linii lotniczych. Przewoźnicy byli oceniani przez ponad 20 milionów pasażerów. Kto jest tegorocznym zwycięzcą?
rozwiń zwiń