"AnagrammarganA" powraca

Ostatnia aktualizacja: 19.10.2020 20:00
– Od dziś sporo zmian na naszej antenie. Jedną z nich jest nowa pora, w której słyszymy się w audycji "AnagrammarganA" – rozpoczął Michał Margański.
Michał Margański
Michał MargańskiFoto: Wojciech Dorosz/Polskie Radio

Jazz, rock, muzyka współczesna i nagrania powstałe na bazie tych gatunków. Historia, teraźniejszość i futuryzm. Kompozycje hybrydowe i gra słów. To wszystko w każdy poniedziałek od godz. 19.00 do 20.00.


Posłuchaj
47:04 2020_10_19 19_09_56_PR3_AnagrammarganA.mp3 "AnagrammarganA" znów na antenie (AnagrammarganA/Trójka)

 

Nazwa "AnagrammarganA" to gra słów, od samego początku, poza zbitką semantyczną, była drogowskazem. Odwróceniem pojęcia i pokazaniem, że "negatyw" też coś oznacza. Anagram to również palindrom - wyraz utworzony przez odwrócenie liter, głosek lub sylab innego wyrazu, wykorzystujący wszystkie litery materiału wyjściowego. A co w sytuacji, kiedy przez ten pryzmat spojrzymy na muzykę?

Muzyczne anagramy

Czy "muzycznym anagramem" nie są przypadkiem remiksy, których coraz więcej w jazzie? Można się również zastanowić, czym u didżejów tak chętnie prezentujących dziś jazz jest backspin lub scratch? Jeszcze w latach 60. żaden szanujący się meloman nie pozwoliłby na ingerencję i przesuwanie płyty wstecz. Dziś jest to pełnoprawne brzmienie wykorzystywane w muzyce. Czy zatem odwracanie taśmy przez The Beatles lub Milesa Davisa można uznać za nasz "muzyczny anagram"?

Dlaczego "AnagrammarganA"?

"«AnagrammarganA» to oczywiście gra słów i chyba idealne wcielenie pojęcia anagram. Tak się złożyło, że na studiach zaczęto tak mnie nazywać. Margan! wołali. Potem przyszła Trójka, a w niej cała masa nagrań. A jeśli tak, to zawsze stwierdzałem: pewnie, że to NAGRAM" – mówi autor audycji Michał Margański. "Ciągle staram się szukać. Mam świadomość, jak wiele dobrego dzieje się poza głównym nurtem. Jak dużą pomysłowością odznaczają się ludzie, którzy przede wszystkim stawiają na muzykę, pozostawiając na drugim planie marketing i promocję. Jak bardzo XXI wiek nasączony jest mieszaniem gatunków i przestawianiem w kompozycjach poszczególnych części składowych utworu. Jak bardzo ważne są zaskoczenie i emocje… Ile dobrego zrobił dla poznawania historii muzyki sampling, który przecież jest wyciąganiem "sylab" i wstawianiem ich w nowy kontekst. Żeby jednak w pełni go zrozumieć, trzeba sięgnąć do oryginału sprzed wielu lat i tu doskonałym przykładem jest przecież zespół. Zresztą elektronika, którą posługują się panowie ze Skalpela, daje wiele możliwości improwizacji. Zestawienie jej z tradycyjnym jazzowym instrumentarium przynosi interesujące efekty. Ta historia toczy się od przełomu lat 60. i 70., kiedy w jazzie pojawia się coraz więcej instrumentów elektrycznych. Na przełomie lat 70. i 80. dołącza elektronika, potem lata 90. i wybuch zupełnie nowych koncepcji w jazzie. XXI wiek to już potężna mozaika, w której jazz wchodzi w obszar wielu eksperymentów elektroniczno-tanecznych. Wydaje się, że wszystkie z tych koncepcji rozwijają się równolegle i biegną jednocześnie po wielu torach" – dodaje Margański.

***

Tytuł audycji: AnagrammarganA
Prowadzi: 
Michał Margański
Data emisji: 19.10.2020
Godzina emisji: 19.09

ml

Czytaj także

Wieczór z elektrycznym jazzem

Ostatnia aktualizacja: 12.10.2020 21:00
W trakcie "Wieczoru z Trójką" usłyszeliśmy muzykę artystów nieco młodszego pokolenia, którzy wykorzystują w swojej twórczości zaawansowane technologie. Jednym z bohaterów naszego spotkania był Taylor McFerrin, syn uwielbianego w Polsce Bobby'ego McFerrina.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Potrójne pasmo przenoszenia" o nowej porze

Ostatnia aktualizacja: 15.10.2020 00:04
To nasze pierwsze spotkanie w środową noc. Nadawane dotychczas w niedziele "Potrójne pasmo przenoszenia" od teraz, rozbrzmiewać będzie na antenie w samym środku tygodnia.
rozwiń zwiń