Edward Czerny - wybitny, ale zapomniany polski kompozytor

Ostatnia aktualizacja: 27.06.2014 17:31
Edward Czerny - wyjątkowy i wybitny Polak, który stanowi pomost między tym, co działo się w polskim jazzie przed wojną i tym, co określamy dziś polską szkołą jazzu. - Przez lata brakowało mi ogniwa między tym, co przed, i tym, co po wojnie działo się w polskim jazzie. Do momentu, gdy zetknąłem się z big-bandową muzyką Edwarda Czernego - mówi w audycji "W tonacji Trójki" Michał Margański.
Audio
  • Edward Czerny - wybitny, ale zapomniany polski kompozytor (W tonacji Trójki)
Edward Czerny - wybitny, ale zapomniany polski kompozytor
Foto: bibendum84 / Foter / Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.0 Generic (CC BY-SA 2.0)

To trochę zapomniany artysta, którego muzyka ukazała się właśnie na szesnastej części serii Polish Radio Jazz Archives.

Edward Czerny był dyrygentem, multiinstrumentalistą, aranżerem, kompozytorem, dziennikarzem muzycznym, twórcą pierwszego polskiego bigbandu jazzowego, z którym stworzył pierwszy bebopowy utwór w demoludach.


Jego córka wspomina, że był obdarowany słuchem absolutnym, a swoje kompozycje wymyślał w bardzo nietypowy sposób. - Wsiadał do samochodu i jechał, z zawrotną szybkością, na przykład autem marki Pabieda. Mój ojciec myślał harmonicznie. Nigdy nie potrafił czegoś tylko zaśpiewać, od razu musiał mieć coś do grania. Wtedy siadał i od razu pokazywał, jak należy to opracować. Śpiewał wszystkimi głosami, nikt nie wiedział, co takiego właściwie wykonuje - mówi Emanuela Czerny.

Płytę Polish Radio Jazz Archives vol. 16 - Polish Radio Big Band można kupić tu>>>

Czerny był jednym z twórców Festiwali w Sopocie, w Opolu i w Kołobrzegu, jako ich wieloletni opiekun artystyczny, dyrygent i aranżer. Pisał i nagrywał muzykę teatralną i filmową. Z zespołami Śląsk i Mazowsze współpracował od chwili ich powstania. W Archiwach Polskiego Radia w Warszawie, Łodzi, Katowicach i Krakowie pozostawił przeszło 3000 nagrań orkiestr radiowych pod własną dyrekcją.

Od 1955 roku mieszkał w Warszawie. W latach 1955-1958 pełnił funkcję drugiego dyrygenta, a od 1959 do 1974 roku - pierwszego dyrygenta i dyrektora artystycznego popularnego big bandu, działającego pod nazwą Orkiestra Taneczna Polskiego Radia, z którym nagrał około dwóch tysięcy utworów, koncertował w całej Polsce i krajach sąsiednich. Od 1959 miał stałe audycje radiowe w Programach I i II Polskiego Radia, w których wylansował większość, nagranych pod własną dyrekcją, przebojów drugiej połowy lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych.

Audycja przygotowywana jest wspólnie z Narodowym Instytutem Audiowizualnym.

Na "Kwadrans Jazzu" zapraszamy w każdy piątek o godz. 15.45.

(mp/mc)

Czytaj także

Tomasz Stańko: mam wielką potrzebę improwizacji

Ostatnia aktualizacja: 08.05.2014 13:24
– Gdy koncertuję z Marcinem Maseckim, wchodzę w inne rejony. Razem możemy zagrać właściwie wszystko. Nasze eksperymenty to całkowita improwizacja – mówił w Trójce trębacz jazzowy Tomasz Stańko o współpracy ze znakomitym pianistą.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Enter Music Festival: potęga hipnotyzującego brzmienia

Ostatnia aktualizacja: 18.06.2014 14:38
Nad poznańskim Jeziorem Strzeszyńskim trwa dwudniowy festiwal jazzowy. Po energicznej dawce muzyki, jaka popłynęła ze sceny pierwszego dnia, w środę również nie zabraknie atrakcji. Na miejscu jest dziennikarz Trójki - Mariusz Owczarek, który rozmawiał z dyrektorem artystycznym EMF Leszkiem Możdżerem.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Easy" Wojciecha Karolaka. "Ten album to perła"

Ostatnia aktualizacja: 21.06.2014 20:52
W "Kwadransie jazzu" Michał Margański zaprosił do podróży w czasie, do okresu kiedy jazzmani flirtowali z funkiem i muzyką disco, co krytycy nazwali nurtem fusion.
rozwiń zwiń