Nauka zdalna a czas spędzany przed komputerem. Jak osiągnąć równowagę?

Ostatnia aktualizacja: 14.12.2020 02:15
Od kilku miesięcy prawie cały swój czas spędzamy w domach – tam mamy swoje biuro i szkolną salę, w której uczą się nasze dzieci. Mimo że my i nasze dzieci obowiązki mamy różne, łączy nas jedno – wszystkie nasze kontakty międzyludzkie przenieśliśmy do świata wirtualnego, który dla najmłodszych może być szczególnie obciążający.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Natalia Lebedinskaia/Shutterstock

nauka zdalna 1200 free
Nauka zdalna. Co zrobić, by dzieci nie spędzały całego dnia przed komputerem?

– Od kiedy dzieci po raz drugi zostały zamknięte w domach, służą im doświadczenia, które zdobyły za pierwszym razem. Dzieci wiedziały już, jak ta edukacja będzie wyglądała i ta wiedza była czynnikiem, która ułatwiła ponowne zaadaptowanie się – skomentowała psycholog dziecięcy Jagoda Sikora. – Natomiast druga fala pandemii spowodowała, że pojawiło się zmęczenie technologią, tym, że widzimy kogoś przez ekran, a nie żywego człowieka. To ma ogromne znaczenie dla dzieci, dla których grupa rówieśnicza jest bardzo ważna i potrzebna do prawidłowego rozwoju – wyjaśniła.

Posłuchaj
114:50 2020_12_14 00_05_24_PR3_Nie_do_powiedzenia.mp3 Dziecko pomiędzy "realem" i "wirtualem". Jak je wesprzeć? (Nie do powiedzenia/Trójka)

 

"Self-regulation. Opowieści dla dzieci" Agnieszka Stążka-Gawrysiak, wyd. Znak Emotikon "Self-regulation. Opowieści dla dzieci" Agnieszka Stążka-Gawrysiak, wyd. Znak Emotikon

Wielu rodziców mierzy się z pytaniami o "zdrową" ilość czasu spędzanego przed monitorem komputera. Według Światowej Organizacji Zdrowia dzieci do drugiego roku życia w żaden sposób nie powinny korzystać z technologii, dzieci pomiędzy drugim a piątym rokiem życia powinny patrzeć w ekran nie więcej niż godzinę dziennie, a dzieci w wieku wczesnoszkolnym, czyli te pomiędzy szóstym a jedenastym rokiem życia, nie więcej niż dwie godziny. Pandemia, przynajmniej w przypadku tej ostatniej grupy, wymusiła gwałtowne wydłużenie czasu spędzanego online. Do tego dochodzą aktywności takie jak surfowanie po sieci czy granie w gry komputerowe.

– Niejednokrotnie słyszałam od moich klientek, że włos jeży im się na głowie w związku z korzystaniem z ekranów przez dzieci. Uważam, że zabranianie dziecku rozrywki przed ekranem dlatego, że tam już odbywa się szkoła, może prowadzić do sporych konfliktów. Szłabym drogą zachęcania do innych aktywności. Warto próbować. Niepokojące jest, gdy dziecko zupełnie przestaje się interesować tym, czym interesowało się przed pandemią – radziła w rozmowie z Agnieszką Furtak-Bilnik Agnieszka Stążka-Gawrysiak, autorka książki "Self-Regulation. Szkolne wyzwania".

Samokontrola czy samoregulacja? Wprowadzenie do Self-Reg - webinar z Agnieszką Stążką Gawrysiak/LiveKid

***

Tytuł audycji: Nie do powiedzenia
Prowadzi: Agnieszka Furtak-Bilnik
Goście: Jagoda Sikora (psycholog dziecięcy), Agnieszka Stążka-Gawrysiak (autorka książki "Self-Regulation. Szkolne wyzwania")
Data emisji: 14.12.2020
Godzina emisji: 0.05

kr

Czytaj także

Co daje nam rodzina?

Ostatnia aktualizacja: 19.08.2019 22:22
W "Klubie Trójki" – rodzina. Małgorzata Sikorska, socjolog z Uniwersytetu Warszawskiego, napisała na jej temat znakomitą książkę, opartą na badaniach, które przeprowadziła: "Praktyki rodzinne i rodzicielskie we współczesnej Polsce – rekonstrukcja codzienności".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Męskie – niemęskie. Z czym dzisiaj mierzy się mężczyzna?

Ostatnia aktualizacja: 05.10.2020 02:15
Niedawno obchodzono "Dzień chłopaka". W mediach społecznościowych natychmiast pojawiły się pytania kto właściwie jest mężczyzną, a kto chłopakiem? I życzenia, aby panowie ogólnie najpierw "dorośli"... Jakie wyzwania stoją przed mężczyznami i czym dzisiaj jest męskość?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Pandemia: narastająca przemoc domowa

Ostatnia aktualizacja: 09.11.2020 02:15
Wszelkie statystyki na ten temat są jednoznaczne: w czasie pandemii wzrósł odsetek osób dotkniętych przemocą domową. Jest to zjawisko szczególnie niepokojące w obecnej sytuacji, kiedy ponownie zostały ograniczone kontakty społeczne. Jak można pomóc osobom ofiarom przemocy domowej? 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Ojcostwo w czasach ciągłego pośpiechu

Ostatnia aktualizacja: 23.11.2020 15:00
– Ojcostwo jest czymś dynamicznym. Zmienia się wraz z rozwojem rodziny, ze wzrostem dzieci. Zmienia się także obecnie, w czasie pandemii. To może wiązać się ze zmianami wartości, ze zmianami w naszych ojcowskich priorytetach zwłaszcza w sytuacji pojawienia się problemów z pracą czy faktu, że codzienność rodziny wygląda inaczej niż do tej pory – mówi Janusz Wardak, prezes Stowarzyszenia "Akademia familijna".
rozwiń zwiń