Media społecznościowe i tradycyjne. Co skrywają kulisy ich działania?

Ostatnia aktualizacja: 06.12.2020 14:00
– Chciałabym Państwu dziś polecić dwa niezwykle wartościowe reportaże, które odpowiadają na kilka najważniejszych pytań obecnego czasu. W tym na to, kto lub co czerpie konkretne zyski z internetowego hejtu, który coraz częściej zastępuje realną debatę publiczną – zapowiadała Magdalena Piejko. 
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock/Rawpixel.com

shutterstock_680929729 sztuczna inteligencja robot 1200.jpg
Sztuczna inteligencja: zagrożenie czy pomoc?

"Dylemat społeczny" film dokumentalny Jeffa Orlowskiego ukazujący historię rozwoju mediów społecznościowych takich jak Facebook, Instagram czy Twitter. Ukazuje on pozytywne strony ich funkcjonowania, związane z ideą demokratyzacji czy wolnego przepływu informacji, ale przede wszystkim skupia się na tych coraz dotkliwszych dla społeczeństw ciemnych stronach korporacji internetowych. – Kapitalizm inwigilacyjny, eksploracja danych czy pielęgnacja uzależnień od mediów to nie jedyne problemy, o których usłyszymy od wypowiadających się w filmie byłych już pracowników wielkich korporacji – mówiła Magdalena Piejko, zachęcając do obejrzenia obrazu "Dylemat społeczny". 


Posłuchaj
49:04 2020_12_06 13_08_12_PR3_Trojka_Literacka.mp3 Jak wpływają na nas nowe media (Trójka literacka)

 


shutterstock_internet1200.jpg
Detoks siecioholika? "Jest możliwy nawet w dobie pandemii"

– Szczególnie ciekawy wydaje się pokazany w filmie związek tej globalnej maszyny do zarabiania pieniędzy z gigantycznymi rozmiarami dezinformacji i propagandy. Jest on pokazany m.in. na przykładzie chaosu informacyjnego dotyczącego COVID-19 i propagandy towarzyszącej ostatnim kampaniom politycznym. Pracownicy występujący w filmie pokazują, jak algorytmy spieniężają skrajne poglądy i  jak podsycają różnice zdań między użytkownikami, żeby zdynamizować ruch w sieci – ocenia autorka "Trójki literackiej".

The Social Dilemma | Official Trailer | Netflix/Netflix 

Okładka książki "Nienawiść sp. z o.o. Jak dzisiejsze media każą nam gardzić sobą nawzajem", Wydawnictwo Czarne Okładka książki "Nienawiść sp. z o.o. Jak dzisiejsze media każą nam gardzić sobą nawzajem", Wydawnictwo Czarne

Kolejną propozycją polecaną przez Magdalenę Piejko jest książka "Nienawiść sp. z o.o. Jak dzisiejsze media każą nam gardzić sobą nawzajem" Matta Taibbi, która ukazała się nakładem Wydawnictwa Czarne. – Autor, kojarzony raczej z efekciarskimi wywiadami pełnymi emocji i niesmacznych żartów niż z pogłębioną analizą współczesności, także na swoim przykładzie opisuje kryzys, który dotyka media amerykańskie, a z nich promieniuje na media światowe. Matt Taibbi ukazuje, jak media czerpią zyski z podsycania wzajemnej niechęci odbiorców i jak tematy, które mogłyby połączyć osoby o różnych przekonaniach, przestają interesować medialnych potentatów – dodaje. 

***

Tytuł audycji: Trójka literacka
Prowadzi: Magdalena Piejko
Data emisji: 6.12.2020
Godzina emisji: 13.08