Nowe przepisy: czy na drodze będzie bezpieczniej?

Ostatnia aktualizacja: 18.10.2021 16:20
Od nowego roku wejdą w życie nowe przepisy, wg których część pojazdów będzie musiała mieć zamontowany ogranicznik prędkości do 90 lub 100 km/h. Wymusza to unijna dyrektywa wydana jeszcze w roku 1992.
.
.Foto: markusspiske/pixabay.com/CC0

Większość kierowców nie ma się czego obawiać, ponieważ przepisy dotyczą autobusów (ograniczenie do 100 km/h), samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3.5 tony (ograniczenie do 90 km/h) oraz ciągników samochodowych, dla których określono dopuszczalną masę całkowitą zespołu pojazdów powyżej 3,5 tony (ograniczenie do 90 km/h). Sam ogranicznik musi być homologowany. Jednak, jak się okazuje, to nie wszystko.


stara karetka 1200.jpg
Nietypowe hobby nastolatka i czar starej karetki

Posłuchaj
09:13 TROJKA Zapraszamy do Trojki 2021_10_18 16-11-35.mp3 Od 1 stycznia 2022 będą obowiązkowe ograniczniki prędkości (Zapraszamy do Trójki)

– Chodzi także o pilnowanie, w każdym przypadku, czy jedziemy z taka prędkością, na jaką pozwalają nam przepisy drogowe. Początkowo koncerny i kierowcy obawiali się, że może to być niebezpieczne: np. przy wyprzedzaniu, gdy potrzebna jest szybkość większa od dozwolonej, a system nas blokuje, może dojść do wypadku – tłumaczy Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. – Na szczęście to nie będzie „twardy” system i będzie można go wyłączyć. Choć zawsze będzie ostrzegał kierowcę w momencie przekroczenia dozwolonej prędkości – dodaje.

Dodatkową kwestią jest fakt, że dzisiejsze kamery samochodowe są w stanie wychwycić jedynie ok. 60 procent znaków drogowych. Oznacza to, że zastosowanie „twardych” blokad nie tylko mogłoby stanowić zagrożenie w niektórych sytuacjach, to w innych (kiedy kamera nie wychwyci znaku) – zupełnie by się nie sprawdzało.

– Trzeba jednak pamiętać, że jeśli idzie o bezpieczeństwo ruchu drogowego, to nie ma jednego, magicznego rozwiązania, które wystarczy wprowadzić, aby wszystko fantastycznie się zmieniło. Muszą iść w powiązaniu ze sobą także inne działania – mówi Trójkowy gość. – A więc budowa nowej infrastruktury, dobre i uporządkowane przepisy i znaki, odpowiednie szkolenie, wysokość mandatów, a co za tym idzie – szybkość i nieuchronność kary – wylicza.


***

Tytuł audycji: Zapraszamy do Trójki
Prowadzi: Piotr Łodej
Gość: Adrian Furgalski (Zespół Doradców Gospodarczych TOR)
Data emisji:
18.10.2021
Godzina emisji: 16.11

pr


Czytaj także

Latające samochody nie tylko w kreskówkach. Nadchodzi przełom w motoryzacji?

Ostatnia aktualizacja: 06.05.2021 11:40
Jedna z amerykańskich firm zaprezentowała prototyp latającego samochodu. To pierwszy tego typu pojazd, który jest w stanie wznieść się pionowo, a więc nie potrzebuje pasa startowego. Jak wygląda auto z przyszłości?  
rozwiń zwiń

Czytaj także

Na chodnikach, za blisko i w poprzek. Tak parkują Polacy

Ostatnia aktualizacja: 04.10.2021 07:29
Gdyby nieprawidłowe parkowanie było sportem, bylibyśmy mistrzami. Taki wniosek można wyciągnąć z zawartości policyjnych statystyk i specjalnych skrzynek mailowych "Stop agresji drogowej", służących do przesyłania materiałów filmowych z kierowcami będącymi na bakier z przepisami ruchu drogowego. Jakie są najczęstsze błędy, które popełniamy przy parkowaniu?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Polacy jeżdżą najstarszymi samochodami w Europie!

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2021 11:30
Jak wynika z najnowszych danych Eurostatu, niespełna 40 procent aut w Polsce ma 20 i więcej lat, a to oznacza, że jeździmy najstarszymi samochodami w Europie. Czy rzeczywiście jest to powód do obaw i troski? Tej kwestii przyjrzał się Trójkowy reporter.
rozwiń zwiń