Krajowy Instytut Mediów: nowe metody badawcze zapewniają większą rzetelność

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Krajowy Instytut Mediów: nowe metody badawcze zapewniają większą rzetelność
Metody badawcze zastosowane przez Krajowy Instytut Mediów zapewniają większą rzetelnośćFoto: shutterstock.com

15 tys. wywiadów miesięcznie będzie realizował Krajowy Instytut Mediów, badając słuchalność stacji radiowych w Polsce. Właśnie udostępnił pierwsze wyniki badań i wynika z nich, że udział programów Polskiego Radia w rynku audio wzrasta. 

  • Program 1 PR w lutym i marcu tego roku zajął trzecie miejsce, z wynikiem 8,9 proc. słuchalności, natomiast Program 3 osiągnął wynik na poziomie 3,2 proc.
  • Z przeprowadzonego badania słuchalności wynika, że w lutym i marcu 2022 roku największą popularnością cieszyło się Radio RMF FM – 32,2 proc. Słuchalność Radia ZET to 15,5 proc., a Jedynki PR – 8,9 proc. ESKA ma wynik 8,8 proc., natomiast Audytorium 17 – 6,8 proc.
  • W stosunku do badań komercyjnych liderzy słuchalności się nie zmienili, jednak słuchalność stacji Polskiego Radia jest dwa razy większa.

Rzetelne podejście badawcze

Krajowy Instytut Mediów koncertuje się również na uzupełniających danych, a w pracy korzysta z socjologicznego podejścia. – Koncentrujemy się na tym, aby być jak najbardziej komplementarni w swoich podejściach badawczych. Stawiamy na rzetelne podejście. Realizujemy też projekty jakościowe, żeby zrozumieć język osób badanych, ich percepcję zjawisk. Zanim opublikujemy badanie na ogromnej próbie, chcemy się dowiedzieć, w jaki sposób do tych ludzi mówić, żeby ta informacja do nich docierała, żeby rozumieli pytanie, bo czasami z tym też jest problem – tłumaczy Aneta Tyborowska z Krajowego Instytutu Mediów.

Dane dobre jakościowo

– Mamy też zespół analityków, którzy bardzo nas wspierają w obszarach związanych z samymi obliczeniami. Przyglądamy się tym danym już od momentu ich spływania. Wszystkie wywiady są weryfikowanych jakościowo: poddawane są kontroli logicznej, spójności. To jest bardzo ważne – wskazuje. – Chodzi o to, że danych jest dużo. Bardziej chodzi o przekonanie, że one są jakościowo dobre i poprawne. I wtedy, na tej podstawie, można robić wiele wspaniałych wskaźników, wiele wspaniałych raportów. I nad tym też będziemy pracować – zapewnia.

Przeczytaj także


Nie tylko dane, ale też wiedza

– To są pierwsze dane. Na pewno będziemy wracać z kolejnymi wskaźnikami, związanymi z kompetencjami kulturowymi, z potrzebami słuchaczy dotyczącymi tego, z czym się chcą spotykać w radiu – wyjaśnia Aneta Tyborowska z KIM. – Chcemy dostarczać także wiedzę, kim jest dana jednostka procentowa i jakie prezentuje wartości – dodaje. 


Posłuchaj

3:42
KIM wprowadza nowe standardy badania słuchalności (Zapraszamy do Trójki)
+
Dodaj do playlisty
+

***

Tytuł audycji: Zapraszamy do Trójki
Prowadzi: Piotr Łodej
Autor materiału reporterskiego: Tomasz Zielenkiewicz
Data emisji: 6.04.2022
Godzina emisji: 17.40

Polecane