Fredruś – kultowy autobus cabrio

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Fredruś – kultowy autobus cabrio
Model autobusu jelcz w wersji cabrio - jedna z atrakcji Nocy Muzeów w Warszawie w 2015 roku.Foto: Agencja FORUM / Forum

Imię odziedziczył po Aleksandrze Fredrze – Fredruś to unikat wśród autobusów. W latach 80. uchodził za atrakcję Wrocławia. Dziś przywracany jest mu dawny blask.

Fredruś, czyli autobus kabriolet budził sensację w latach 80. Podróżowali nim nie tylko wrocławianie, ale też członkowie Solidarności. Przez wiele lat był jednym z czterech pojazdów, które z odkrytym dachem krążyły po turystycznych miejscowościach kraju. Bliźniacze do niego autobusy można było spotkać m.in. w Warszawie i w Zakopanem. 

"
Opublikowany przez Fredruś - wrocławski zabytkowy autobus Środa, 12 sierpnia 2020

shutterstock koronawirus free pandemia free koronawirus w polsce free 280.jpg
Transport publiczny mocno ucierpiał z powodu pandemii COVID-19. Maleją przychody ze sprzedaży biletów

Wrocławska atrakcja 

 To dawny autobus miejski, który został pozbawiony dachu i kawałka ścian. Od połowy lat 70. uświetniał wiele wrocławskich imprez  opowiada Krzysztof Kołodziejczyk z Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego. – Obecnie autobus spoczywa na tymczasowej ramie. Tę właściwą udało nam się wyremontować w ubiegłym roku. Przez kilka dobrych lat "Fredruś" stał pod chmurką. Dla autobusu cabrio nie było to zbyt szczęśliwe rozwiązanie. W środku niejednokrotnie leżał śnieg i gromadziła się woda – dodaje pasjonat. 

Posłuchaj

3:14
Kultowy Fredruś wróci na ulice Wrocławia (Trójka do trzeciej)
+
Dodaj do playlisty
+

 

Remont pełną parą

Wyremontowano już podwozie i silnik. Teraz pora na karoserię.  Wszystkie elementy zostały odtworzone. Rozrusznik i alternator też są już zregenerowane. Wymieniliśmy części, które tego wymagały – wylicza Michał Maliszkiewicz z Wydziału Partycypacji Społecznej w Urzędzie Miejskim we Wrocławiu. To nie jedyny zabytkowy pojazd, który dzięki pasjonatom wróci na ulice Wrocławia. Jednym z najcenniejszych zabytków jest tramwaj Maximum z 1901 roku.  Został odnaleziony pod Wrocławiem. Służył byłemu pracownikowi MPK jako altanka. Udało się go odzyskać pod koniec lat 90. Cała kolekcja zabytkowych pojazdów komunikacji miejskiej wynosi około pięćdziesięciu sztuk  dodaje Maliszkiewicz.

"

Silnik na miejscu.

Opublikowany przez Remont zabytkowego autobusu Fredruś Piątek, 11 grudnia 2020
"

kierowca autobusu.jpg
Jak pozdrawiają się kierowcy autobusów?

Tabor z tradycjami 

We Wrocławiu mamy tabor tramwajowy i autobusowy, który funkcjonuje nieprzerwanie od końca XIX wieku. Chętnie pokazujemy mieszkańcom, jak zmieniały się warunki, w których podróżowano. Kiedyś w tramwajach były firanki i pluszowe siedzenia. Zdarzały się też słynne winogrona, czyli pasażerowie stojący na burtach – uśmiecha się Kołodziejczyk. Gdy pokazujemy wrocławianom pojazdy z lat 70. i 80., są zdziwieni, jak bardzo różnią się one od współczesnych – dodaje. 

Fredruś został zbudowany na bazie Jelcza 272 MEX. Autobus został dostarczony do Wrocławia w 1972 roku, gdzie usunięto dach pojazdu oraz fragmenty ścian. W premierową trasę ruszył w maju dwa lata później. Pierwsza grupa wsiadła na pokład Fredrusia podczas święta Wrocławia w 1974 roku. Autobus zawdzięcza nazwę od pomnika Aleksandra hrabiego Fredry na wrocławskim Rynku, gdzie często można go było spotkać. 

***

Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Piotr Łodej
Autor relacji: Piotr Kaszuwara 
Data emisji: 27.01.2021
Godzina emisji: 11.30 

zch

Polecane