Dzień Dinozaura: czy prehistoryczne zwierzęta naprawdę zabiła asteroida?

Ostatnia aktualizacja: 26.02.2021 16:44
W przypadający 26 lutego Dzień Dinozaura sprawdzamy, jak blisko naukowcom do ostatecznego rozwikłania zagadki wyginięcia tych wielkich stworzeń, zamieszkujących Ziemię miliony lat temu.
Tak mogły wyglądać ostatnie chwile tyranozaura
Tak mogły wyglądać ostatnie chwile tyranozauraFoto: shutterstock / Limbitech

Według powszechnie znanej teorii, sielskie życie dinozaurów zakończyło się raptownie wraz z uderzeniem w naszą planetę dużego obiektu z kosmosu. Naukowcy krok po kroku zbliżają się do poznania okoliczności tego dramatycznego zdarzenia. Ostatnio pojawiły się dwie ważne publikacje, związane z tym tematem.

– Pierwsza dotyczy datowania uderzenia asteroidy w Ziemię 66 milionów lat temu. Toczyły się dyskusje, czy stało się to na granicy kredy i trzeciorzędu, czy kilka tysięcy lat wcześniej. Okazuje się, że to było absolutnie na tej granicy. W kraterze Chicxulub na półwyspie Jukatan znaleziono wcześniej opisaną warstwę irydu – mówi paleontolog Tomasz Sulej.

W drugiej publikacji, napisanej hermetycznym językiem nauk ścisłych, znajdują się rozważania dotyczące tego, czy w Ziemię naprawdę uderzyła asteroida. Astronomowie dowodzą, że tak potężny krater mogła pozostawić jedynie znacznie większa od niej kometa.

04:40 2021_02_26-14-32-17 PR3 dzien dinozaura.mp3 Co się stało z dinozaurami, zdaniem paleontologa (Trójka do trzeciej)

Cokolwiek to było, kosmiczna kolizja doprowadziła do wyginięcia sporej części ziemskiej fauny. Czy jednak na pewno nie ostał się po niej ani jeden przedstawiciel dinozaurów?

– Ja nie jestem w 100 proc. pewien, że nie znajdziemy młodszych dinozaurów. Do tej pory to się rzeczywiście nie udało, ale cały czas znajdujemy nowe szczątki. Okazało się na przykład, że dicynodonty, które miały wymrzeć w triasie, w Lisowicach przetrwały i miały się świetnie już po przekroczeniu granicy teoretycznego wymarcia – mówi Tomasz Sulej.

Zdaniem paleontologa, są mocne przesłanki każące przypuszczać, że w momencie uderzenia w Ziemię kosmicznej skały, populacja dinozaurów mogła być już mocno przetrzebiona na skutek zmian klimatycznych.

O ile nie spełni się scenariusz pokazany w filmie "Park Jurajski" Stevena Spielberga, na spotkanie z żywymi dinozaurami nie mamy co liczyć. Możemy za to oglądać ich szczątki w Muzeum Ewolucji w PKiN w Warszawie, będącym częścią Instytutu Paleontologii PAN – zarówno te wykopane na dalekiej pustyni Gobi, jak i bliższe naszym sercom, odkryte przez naukowców na Śląsku.

Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Autor: Piotr Firan
Data emisji: 26.02.2021

kc

Odkryto nowy gatunek dinozaura

Ostatnia aktualizacja: 12.08.2020 15:38
W Anglii odkryto nowy gatunek dinozaura spokrewnionego z Tyrannosaurus rex.

Niezwykłe odkrycie w Hiszpanii. Znaleziono ponad 20 skamieniałych jaj dinozaurów

Ostatnia aktualizacja: 30.09.2020 00:27
W hiszpańskiej Aragonii odnaleziono 20 skamieniałych jaj dinozaurów. Zdaniem paleontologów, to jedno z największych skupisk jaj tych wielkich gadów, jakie dotychczas odkryto. Możliwe, że w czterech jajach znajdują się embriony dinozaurów.

Dinozaury przemaszerowały aż na Grenlandię

Ostatnia aktualizacja: 16.02.2021 19:30
Zmiany klimatu sprzed 200 milionów lat pomogły dinozaurom przejść z Ameryki Południowej na Grenlandię.