Budują drogi ze... zużytych opon

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Budują drogi ze... zużytych opon
Zdjęcie ilustracyjne Foto: Shutterstock

Nawierzchnie drogowe mogą powstawać ze zużytych opon. Robi się tak w wielu krajach, ale w Polsce, jak dotąd, bardzo rzadko. Branża oponiarska chce to zmienić. Na czym polega ta technologia i gdzie może znaleźć swoje zastosowanie? 

Branża oponiarska chce apelować o szersze wykorzystanie starych, zużytych opon. Jak mówią jej przedstawiciele, wykorzystanie technologii poprawi stan bezpieczeństwa na drogach i przyczyni się do większej dbałości o środowisko. 

Posłuchaj

4:42
Drogi ze zużytych opon (Trójka do trzeciej)
+
Dodaj do playlisty
+

 

Recykling opon

Jak przekonują entuzjaści pomysłu, zużyte opony wcale nie muszą trafiać do utylizacji. – Stare ogumienie trafia do firm recyklingowych. Tam rozdrabiane jest na gumowy proszek i przekazywane do wykonawców dróg. Ci w zależności od obranej technologii, łączą go z asfaltem na mokro lub na sucho. Poza tym elementem droga budowana jest w taki sam sposób, jak w przypadku zwykłej nawierzchni asfaltowej – wyjaśniał Piotr Sarnecki, szef Polskiego Związku Oponiarskiego. 

Krakowski odcinek S7: innowacyjna droga ze zużytych opon / MarketNews24

Jakość nawierzchni

Jak się okazuje, nawierzchnię wykonaną z domieszką gumy ze strych opon, cechuje znacznie lepsza przyczepność i krótsza droga hamowania. – Co więcej, pozwala także uzyskać znaczne obniżenia hałasu. Szacuje się, że w zależności od procentowego dodatku gumy do asfaltu, zysk wynosi od 2 do 9 decybeli. To olbrzymia poprawa dla okolicznych mieszkańców – dodał Sarnecki. 

Branża oponiarska szacuje, że każdego roku na świecie zużywa się niemal 1 miliard opon, z czego w Europie około 350 milionów. Branża oponiarska szacuje, że każdego roku na świecie zużywa się niemal 1 miliard opon, z czego w Europie około 350 milionów. / Shutterstock

Technologia

Drogi powstałe z takiej nawierzchni to nie nowość. – To przetestowana technologia. Część wschodniej obwodnicy Krakowa jest wykonana w ten sposób. Kolejne kraje uruchamiają program budowy dróg ze zużytych opon – podkreślił. 

Dlaczego tak łatwo dostępny materiał, jakim są zużyte opony, nie jest więc zbyt często wykorzystywany w budowie nowych inwestycji drogowych? – Stawiamy na jakość i właściwości użytkowe. Zależy nam, by drogi były bezpieczne i jak najdłużej służyły kierowcom. Z ich punktu widzenia, nie ma znaczenia czy nawierzchnia wykonana została z betonu, czy asfaltu. Kierowcy chcą mieć drogę łączącą dwa punkty, bezpieczną, szeroką i odśnieżoną zimą. Uznaliśmy, że nie ma potrzeby, by Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad sterowała rynkiem i ograniczała sektor betonowy czy asfaltowy. To rynek ma decydować, poprzez wybór rozwiązań, innowacji i technologii – uzasadnił Szymon Piechowiak z GDDKiA. 

Jak wykorzystuje się ZUŻYTE OPONY? - Fabryki w Polsce / Fabryki w Polsce

Jak deklaruje branża oponiarska, ze zużywanych w Polsce opon można by otrzymać ponad tysiąc kilometrów nawierzchni drogowej rocznie.

***

***

Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Piotr Łodej
Autor materiału reporterskiego: Jakub Witkowski
Data emisji: 27.05.2021
Godzina emisji: 14.21


zch

Polecane